Pia Pedersen, næstformand og Jesper Hejlman Hermansen, sektoransvarlig, FOA Nordjylland, Østerport 2, Aalborg.
Pia Pedersen og Jesper Hejlman Hermansen fra FOA Nordjylland er klar til at forhandle en aftale om bedre vilkår – jo før jo bedre!
Foto: Inge-Marie Krøier

Løn er godt - men gode arbejdsvilkår er vigtigst

Kære Jørgen Hein (R)
Ja tak, der er brug for 120 nye fuldtidsstillinger på ældreområdet – derfor stor ros til dig for at love det FOA Nordjyllands medlemmer længe har ønsket sig – nemlig flere kolleger. I FOA er vi klar til at gå i dialog om de vilkår FOA Nordjyllands medlemmer arbejder under. De knokler for at give omsorg, skabe nærvær og for at arbejde fagligt ansvarligt.

Du skriver, at det er svært at finde 120 nye ansatte – måske har du ret, men vi vil gerne lette dit arbejde med at rekruttere. Her vores bud på, hvordan vi i fællesskab kan lette opgaven med at rekruttere og fastholde medarbejdere. Det kræver politisk vilje til at investere i forbedringer og forandringer af de eksisterende vilkår og rammer som er på arbejdspladserne. Vores opfordring er, at I fokuserer på disse vilkår:

• Slå fortsat alle stillinger op som fuldtidsstillinger
  • Fastansæt altid elever på fuldtid efter endt uddannelse
  • Tilbyd attraktive seniorordninger, så medarbejdere fastholdes
  • Vær med til at sikre et godt og et sundt arbejdsmiljø på alle arbejdspladser
  • Giv medarbejdere indflydelse på vagtplanlægning og arbejdsforhold
  • Giv frie rammer til arbejdspladserne på ældreområdet
  • Lad faglighed og viden komme før regneark og økonomi
  • Fjern al unødvendig (dobbelt-) dokumentation på ældreområdet
  • Tilbyd kompetenceudvikling til allerede fastansatte

Vi tror, at Aalborg Kommune kan finde 120 nye medarbejdere i fuldtidsstillinger, hvis der er gode rammer for medarbejdernes arbejdsliv. I FOA Nordjylland ser vi frem til, at medlemmerne får 120 nye kolleger. De kan forhåbentlig sikre, at alle får tid til at holde pauser, tid til tiltrængte toilet-pauser og sikres uafbrudte spisepauser. Flere kolleger kan forhåbentlig også være med til at sikre, at alle ældre får den faglige omsorg og det nærvær de har brug. Må alle i ældreplejen sikres bed-re rammer og vilkår!

Dejligt, at du Jørgen Hein også vil aflønne medarbejderne bedre. Vi takker aldrig nej til en løn-stigning, men vi tror faktisk, at gode rammer og vilkår er vigtigere end løn! FOA Nordjyllands medlemmer motiveres af et godt arbejdsmiljø og fleksible arbejdspladser, der fx giver den enkelte indflydelse på planlægning af vagter.

Og ja tak – Aalborg Kommune må også gerne forkæle de nuværende medarbejdere – sæt i gang – jo før jo bedre. De trænger i den grad til at blive forkælet, da de længe har ydet en ekstraordinær indsats. Du får travlt Jørgen Hein, da vi ved, at du ikke genopstiller (Læs: Tænk på dit eftermæle)! Men vi i FOA Nordjylland er klar til at forhandle en aftale om bedre vilkår – jo før jo bedre.