Ikke en joke
Har nogen overskredet din grænse, så kontakt din arbejdsmiljørepræsentant og ring gerne til arbejdstilsynets hotline på telefon: 70 22 12 80 (man-tor: 8-15, fre: 8-14)

Seksuel chikane skal stoppes

Med kampagnen ’Din grænse’ sætter Arbejdsmiljørådet fokus på, at seksuel chikane på arbejdspladsen er uacceptabelt, og at det er den unges grænse, der tæller. Det bliver slået fast, at det er arbejdsgivers ansvar at forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen – og det uanset om chikanen udøves af en kollega, chef eller kunde.

Seksuel chikane kan have store konsekvenser både for den enkelte og for hele arbejdspladsen, og som arbejdsgiver har man pligt til at forebygge seksuel chikane. Der skal forebygges på lige fod med andre arbejdsmiljøproblemer. Det er vigtigt, at alle ved hvem man skal henvende sig til, hvis man oplever seksuel chikane på arbejdspladsen.

Ring til arbejdstilsynets hotline på telefon: 70 22 12 80 (man-tor: 8-15, fre: 8-14)

Klar til at lytte i FOA Nordjylland
”Seksuel chikane er ofte tabubelagt, hvilket afspejler sig i antallet af henvendelser fra medlemmer. I FOA Nordjylland har vi kun modtaget ganske få henvendelser, der handler om den type chikane. Den klare anbefaling fra Arbejdsmiljørådet er, at man taler men én, hvis man har oplevet seksuel chikane. Den anbefaling støtter vi i FOA Nordjylland, og derudover anbefaler vi, at arbejdsmiljørepræsentanten bliver inddraget, så chikanen stoppes,” udtaler Leif Vestbjerg-Nielsen fra FOA Nordjylland.

Har du eller en kollega været udsat for seksuel chikane, skal du vide, at vi i FOA Nordjylland står klar til at hjælpe dig. Alle henvendelser vil blive taget seriøst og der vil være fuld fortrolighed og sagen vil blive behandlet i tæt samarbejde med dig.

Sjofle bemærkninger ment som sjov – kan gå over grænsen
Det sker at en kollega kommer med en sjofel bemærkning, der måske var ment for sjov, men for den unge medarbejder opleves det som en uønsket og ubehagelig seksuel opmærksomhed, som er over grænsen. I situationer som denne kan det være svært for unge medarbejdere at vide, hvor grænsen går, og hvem de kan gå til for at få gjort noget ved problemet.

Formålet med kampagnen er, at hjælpe de unge bedst muligt til en god start på arbejdslivet, og derfor er der fokus på at klæde de unge på, så de kender deres rettigheder og handlemuligheder.

Arbejdsmiljørådet slår med kampagnen ’Din grænse’ fast, at seksuel chikane på arbejdet aldrig er acceptabelt, og at det ikke er den enkelte unge, men arbejdsgiverens ansvar at forebygge og håndtere den slags situationer. Alle på arbejdspladsen kan bidrage til en sund kultur. Kampagnen peger derfor også på, hvilke handlemuligheder de unge har, hvis de oplever seksuel chikane på arbejdspladsen.

Kampagnen har tre budskaber til unge:

• Seksuel chikane på arbejdet er aldrig acceptabelt
  • Det er din arbejdsgivers ansvar at forebygge og håndtere seksuel chikane
  • Tal med nogen, hvis du oplever seksuel chikane på arbejdet

Kampagnen ’Din grænse’ er udviklet af Arbejdsmiljørådet. Man kan læse mere om kampagnen og dens budskaber på:
 www.dingrænse.dk

Fokus på arbejdsmiljø
I uge 43 sættes arbejdsmiljøet i fokus, da det er Europæisk arbejdsmiljøuge. Vær med til at sætte arbejdsmiljøet på dagsordenen på arbejdspladserne, så vi sammen kan vise kolleger, medlemmer og potentielle medlemmer, hvordan AMR, TR, FOA-afdelingerne og forbundet konkret kan hjælpe, når det bl.a. handler om at forbedre medlemmernes arbejdsmiljø.