Kristian Gaardsøe
Kristian Gaardsøe: Det er på tide, der skabes langt bedre forhold på velfærds-arbejdspladserne, så jobbet ikke gør de ansatte syge. De burde få noget mere i løn og få større mulighed for indflydelse på deres arbejdsliv.
Foto: Inge-Marie Krøier

Du må nøjes med et ”godt og vel-” færdssamfund

Sorte skyer trækker sig op over velfærden i de nordjyske kommuner. Borgerne kan godt se frem til forringet kvalitet i institutioner, på sygehuse og i ældreplejen det kommende år.

Mange kommuner mener stadig, at man kan spare sig til fremskridt. (Bragt i Nordjyske 22-10-22.)

De ildevarslende meldinger står sort på hvidt i budgetforslagene i flere kommuner, hvor reduktion af personale vil være følgen.

Hos FOA Nordjylland står vi måbende tilbage. De seneste år har vi med de selvsamme kommuner lavet det ene tiltag efter det andet for at rekruttere eksempelvis social- og sundhedsassistenter og -hjælpere. Ved kommunalvalget i 2021 lovede de selv samme kommunalpolitikere, at de ville gøre alt for at løse den omsorgskrise, vi står i, hvor der er massiv personalemangel. Men når der er så langt til næste kommunalvalg, så er det åbenbart nemt at glemme løfterne og problemerne.

Der bør død og pine være penge i budgettet til at passe og pleje børn, ældre og handicappede. Pengene er der såmænd, men ingen tør bruge dem. Dér får kommunalpolitikerne heller ikke meget hjælp fra Folketinget, som holder fast i den fatale budgetlov, som medfører kæmpe bøder, hvis kommunerne går bare en smule over budgettet.

I stedet for yderligere nedskæringer, så burde kommunerne opgradere deres rekrutteringsarbejde. Om syv-otte år mangler der 40.000 SOSU’er på landsplan. Hvor skal de komme fra?

Kommunerne burde rekruttere og uddanne nogle flere SOSU’er, pædagogiske assistenter etc. Det er på tide, at der skabes langt bedre forhold på velfærds-arbejdspladserne, så jobbet ikke gør de ansatte syge. De burde få noget mere i løn og få større mulighed for indflydelse på deres arbejdsliv.

Jeg havde ikke fantasi til at tro, at det ville gå den her vej, så kort tid efter, at løfterne var så tydelige om at prioritere den mest basale velfærd. Jeg tog åbenbart fejl.

Vi håber naturligvis stadig, at nedskæringsbudgetterne kan blive lavet om i de nordjyske kommuner. Hvis ikke det sker, så skal politikerne have lavet en ny kontrakt med borgerne. FOA’s medlemmer kan ikke levere den forventede og lovpligtige service over for borgerne, under de forhold.

Vi må stoppe med at kalde os et velfærdssamfund, og i stedet kalde os “godt og vel”-færdssamfund. For godt og vel halvdelen vil få en tilstrækkelig omsorg og pleje. Mens godt og vel halvdelen, sådan rundt regnet, må græde i garderoben i børnehaven uden trøst, sidde alene på plejehjemmet, eller må vente måneder med at blive udredt i psykiatrien.

Det minder allermest om “farvel”-færd