Pia Pedersen og Jesper Hejlman Hermansen, FOA Nordjylland.
Pia Pedersen, næstformand og Jesper Hejlman Hermansen, faglig sekretær, FOA Nordjylland, Østerport 2, Aalborg

Flere faglærte, men uden administrativt bøvl

Finansloven for 2021 har haft til hensigt at understøtte ansættelsen af 1.000 flere medarbejdere i ældreplejen i Danmark frem mod 2024.

Selve notatet som skulle resultere i flere ansatte blev dog først udmøntet i et notat, der blev kendt den 29. maj 2021.

Derfor kommer det bag på FOA Nordjylland, at flere har kritiseret kommunerne for ikke at handle, men i FOA Nordjylland ved vi, at det ikke er uvilje, når de ikke får søgt penge hjem. Fristen har blot været alt for kort og passede ikke med optag på social- og sundhedsskolerne.

Dertil kommer, at Socialstyrelsen efter vores vurdering ikke var rustet til at løse den type opgave. Derfor opfordrer vi Regeringen til at komme med nogle realistiske tidshorisonter, så opgaverne kan løses med succes i alle kommuner.

Efter indgået aftale blev opgaven sendt videre til Socialstyrelsen, som på kort tid skulle holde styr på et projekt på 425 millioner kroner. Først den 13. juli 2021 modtager eksempelvis Jammerbugt Kommune et brev fra Socialstyrelsen med information om projektet. Deadline for ansøgning er den 21. september 2021, og derfor skal der handles hurtigt. Flere har set det som en umulig opgave og andre har søgt i håb om at få pengene overført til næste år - selvom præmissen var, at pengene skulle bruges inden 31. december 2021. Selve notatet fra Socialstyrelsen efterlod kommunerne med uafklarede spørgsmål, og de havde svært ved at få fyldestgørende svar.

På papiret ser det måske lidt sølle ud – at Aalborg Kommune og Jammerbugt Kommune ikke har formået at bruge pengene i 2021, men de har fremadrettet lavet en plan. Vi ser med tilfredshed, at kommunerne Rebild, Vesthimmerland, Morsø og Thisted har nået at bruge pengene for år.

FOA Nordjylland påtager os gerne en del af ansvaret og må sige, at det var aldeles svært at få konkrete svar fra Socialstyrelsen. Vi ser frem til at kæmpe for flere faglærte, men vi må også kræve, at Regeringen og Socialstyrelsen fremover er realistiske, når de afsætter midler til området. Sidst men ikke mindst skal det være muligt at bruge pengene på faglærte medarbejdere, da eksempelvis Aalborg Kommune i forvejen har en meget stor andel af faglærte medarbejdere.

Vi vil også nævne problemstillingen med generelle projektfinansieringer, der bliver givet til kommunerne.

De økonomiske midler skulle i stedet gives som et økonomisk løft til området og ikke være bundet op på projekter, hvor der skal ansøges, dokumenteres og evalueres – med det kendte ressourcespild til følge, at der bruges alt for mange konsulenttimer på de opgaver. Lad os stå sammen om flere faglærte – men uden alt det administrative bøvl.