Leif Vestbjerg-Nielsen, faglig sekretær
Leif Vestbjerg-Nielsen, faglig sekretær i FOA Nordjylland opfordrer dig fortsat til at anmelde covid-19 som en arbejdsskade, hvis du finder det sandsynligt at du er smittet via dit arbejde:
Foto: Inge-Marie Krøier

Har du anmeldt covid-19 som en arbejdsskade?

Har du været syg med covid-19, og har du fået sygdommen i forbindelse med dit arbejde, så skal du huske at anmelde det som en arbejdsskade.

"For tiden oplever vi en opblussen i smittetrykket og flere bliver smittet. Nogle oplever heldigvis lettere symptomer, men vi kender fortsat ikke langtidsvirkningerne, så derfor vil vi kraftigt opfordre at du fortsat anmelder det som en arbejdsskade, hvis du finder det sandsynligt at du er smittet via dit arbejde," understreger faglig sekretær Leif Vestbjerg-Nielsen.

Vores klare råd er derfor, at du skal anmelde covid-19 uanset om du har udviklet bivirkninger af sygdommen eller ej. Det er vigtigt, at du anmelder det indenfor et år efter, skaden er opstået, så man kan få erstatning, hvis du skulle udvikle mén. Er du FOA-medlem, og oplever du problemer med at få anmeldt sagen, så kontakt os meget gerne.

Anmeld sygdom med covid-19 som en arbejdsskade

• Bed den læge, der behandler dig, om at anmelde sagen som en erhvervssygdom til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
  • Bed din arbejdsgiver om at melde det, hvis du formodes at være udsat for smitte på jobbet.
  • Gå selv ind på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemmeside og udfyld en anmeldelsesblanket.
  • Har du brug for hjælp til anmeldelsen, så kan FOA Nordjylland hjælpe dig - også hvis du mod forventning møder problemer med at få sagen anmeldt.
  • Hvis du har en arbejdsskadesag, så er du også velkommen til at kontakte os, da vi kan hjælpe dig med din sag.

Anmeld en arbejdsskade

På landsplan er der pr. 3. januar 2022 anmeldt i alt 11.128 arbejdsskader relateret til covid-19. (Kilde: Arbejdsmarkedets Erhvervssikring)