Fællestillidsrepræsentant Annette Ottosen
”Vi tror på, indsatsen er med til at holde på dagplejerne. Det, at de synes, at de er taget godt imod - det tror jeg, er alfa omega. I grunden en lille planlagt indsats som kan have en afgørende betydning for, om en dagplejer føler sig godt modtaget,” understreger Annette Ottosen.

Intro kan være afgørende for fastholdelsen af dagplejere

Det dagtilbud, som flest forældre er mest tilfredse med, er dagplejen. Ifølge ny undersøgelse ligger dagplejen i top på samtlige parametre.

Dagplejen anses som et særligt godt og trygt tilbud – netop fordi det foregår i hjemlige rammer, og fordi det giver nærhed, kontinuitet – ikke for kun børnene men også for forældre og dagplejere.

Færre dagplejere – også i Aalborg

Desværre betyder høj forældretilfredshed ikke, at antallet af dagplejere stiger – desværre har tendensen været lige modsat. Antallet af børn, der passes i dagpleje, er nemlig halveret på 10 år* og der har også været et fald i antallet af dagplejere i Aalborg Kommune. Men i dagplejens Område-MED har de været forudseende og vedtaget en velkommen-ombord-plan for seks år siden – den såkaldte onboarding-plan. Fællestillidsrepræsentant Annette Ottosen tror på, den har haft positiv indvirkning på fastholdelsen – særligt i en tid, hvor rekordmange danskere skifter job. Alle efterspørger arbejdspladser, hvor de ikke blot føler sig godt modtaget på førstedagen, men også føler sig fulgt på vej og hvor de straks føler sig som en del af arbejdspladsen.

Dagplejen er topscorer i forældres tilfredshed

Plan for introduktion for alle i Dagplejen.
”Selvom vi har arbejdet ihærdigt med onboarding, har dagplejen også haft udfordringer med at fastholde nye medarbejdere. Når vi ansætter ti dagplejere, er der måske 15, der stopper på grund af alder”  fortæller Annette. Med planen for onboarding ved alle, hvem der gør hvad – også den nyankomne. Introduktionen er sat i faste rammer i de første fire til fem uger og introduktionen gælder alt fra leder til nærmeste kolleger, administrative medarbejdere i dagplejen, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant, fortæller fællestillidsrepræsentant Annette Ottosen, som repræsenterer de cirka 670 dagplejere i kommunen.

Den nye dagplejer får selve planen sammen med telefonnumre- og e-mails på alle hun skal møde, så hun kan finde tilbage til dem, når det er nødvendigt. Derudover adgang til gode råd fra de mere erfarne kolleger – både når det gælder børnegruppen, men også fif om de bedste legepladser i gåafstand.

God modtagelse er alfa omega
Annette fortæller, at introduktionen har fået gode tilbagemeldinger og når de nyansatte får en snak med tillidsrepræsentanten, får de styr på, om de er korrekt lønindplaceret og arbejdsmiljørepræsentanten tjekker, om den hjemlige arbejdsplads er udstyret med de hjælpemidler, der er brug for. ”Vi tror på, at indsatsen er med til at holde på dagplejerne. Det, at de synes, at de er taget godt imod - det tror jeg, er alfa omega. I grunden en lille planlagt indsats som kan have en afgørende betydning for om en dagplejer føler sig godt modtaget,” understreger Annette Ottosen.


 Halvering i antallet af dagplejere på 10 år