Anne-Grethe Sveistrup, faglig sekretær med ansvar for det pædagogiske område.
-De pædagogiske assistenter er en faggruppe med fremtiden foran sig og med den evaluering forventer jeg, at dagtilbudslederne vil ansætte flere i fremtiden, vurderer faglig sekretær Anne-Grethe Sveistrup, som har ansvar for det pædagogiske område.
Foto: Inge-Marie Krøier

Pædagogiske assistenter lever op til kollegernes forventninger

Kolleger, ledere, forvaltningschefer og de pædagogiske assistenter selv er glade for uddannelsen til pædagogisk assistent viser en ny evaluering.

De pædagogiske assistentelever er selv meget tilfredse med uddannelsen og både de nuværende elever og de færdiguddannede oplever, at uddannelsen giver gode kompetencer.

Hele 98 procent - altså næsten alle de færdiguddannede pædagogiske assistenter - vurderer, at uddannelsen har givet dem kompetencer, viden og færdigheder, som de bruger i deres arbejde og en lige så stor andel føler sig godt klædt på til at varetage deres arbejdsopgaver. Også deres kolleger tilkendegiver, at de pædagogiske assistenter lever op til de forventede kompetencer. 

Tallene taler deres tydelige sprog:

• 93 % af eleverne mener, at de er godt rustet til at varetage opgaverne

• 71 % af kollegerne mener, at pædagogiske assistenter lever op til de forventede kompetencer

• 49% af lederne mener det samme

• 38% af de ledere, der aldrig har haft ansat en pædagogisk assistent, mener ikke, deres faglighed er høj nok

Ni ud af 10 kolleger er glade

Alt i alt en fin evaluering af uddannelsen til pædagogisk assistent – næsten alle kollegerne har meldt tilbage, at de mener, at de pædagogiske assistenter har de faglige kompetencer, der er er relevante for den institution, de arbejder i, hvorimod kun halvdelen af lederne er så positive.

”Det er rigtig godt at høre, at 9 ud af 10 kolleger er helt eller delvist enige i, at de pædagogiske assistenter har de faglige kompetencer, der er relevante for arbejdet. Med de tal slås det fast, at de pædagogiske assistenter er en faggruppe med fremtiden foran sig, og med den evaluering forventer jeg, at dagtilbudslederne vil ansætte flere i fremtiden,” vurderer faglig sekretær Anne-Grethe Sveistrup.

Rapporten understøtter, at kommunerne snildt kan øge antallet af pædagogiske assistenter og samtidig fastholde det nuværende faglige niveau - noget FOA Nordjylland har arbejdet for de seneste par år. I Aalborg Kommune har politikerne eksempelvis vedtaget, at minimum femten procent af det pædagogiske personale skal være pædagogiske assistenter.

Nyt fagsprog og nye kompetencer
Områdechef Anne Weinkauff Villadsen fortæller, at Aalborg Kommune ønsker at hæve andelen af pædagogiske assistenter på dagtilbudsområdet. Lige nu udgør de pædagogiske assistenter i gennemsnit 6 procent af personalet i dagtilbud, vi har en vision om at komme op på femten procent. Det samlede antal pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere udgør p.t. 127 fuldtidsstillinger i Aalborg Kommune. Skulle tallet stagnere, vil der ifølge Anne Weinkauff Villadsen blive kigget på, hvordan de kan understøtte den ønskede udvikling. I kommunen har de eksempelvis ændret i stillingsopslagene, så det tydeligt fremgår, at der er brug for både pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere.

Det vigtigste er stadig den enkeltes kompetencer og personligheden, fortæller Anne Weinkauff Villadsen. Udover at ændre i stillingsopslag, gør kommunen også en indsats for at sende deres medarbejdere på pædagogisk assistentuddannelsen, hvis de ønsker det. Hun fortæller, at de pædagogiske assistenter bliver taget godt imod og oplevelsen er, at de medvirker til positivt at understøtte høj pædagogisk kvalitet i institutionerne. Uddannelsen gør, at de kommer glade tilbage med et andet fagsprog og nye kompetencer, som de kan sætte i spil.


Vil du selv blive klogere på nuancerne i rapporten, så tjek her: