Formand, Kristian Gaardsøe og Rådmand Kristoffer Hjort Storm
Formand for FOA Nordjylland, Kristian Gaardsøe og Rådmand, Kristoffer Hjort Storm for Senior og Omsorg i Aalborg Kommune.

Samarbejde om senioraftaler med fuld pension

I alt har Senior- og Omsorgsudvalget i Aalborg Kommune afsat 2,5 millioner kroner til en ny seniorordning.

En del af denne ordning kalder de 80-90-100-ordningen, hvor man fx kan gå fra 37 timer til 30 timer, fortsætte med 90 procent af lønnen og fastholde 100 procent af pensionen. Ordningen åbner samtidigt for, at der på arbejdspladserne kan laves fleksible aftaler, der passer til de enkelte medarbejdere indenfor social- og sundhedsområdet.

Det er nødvendigt med en ekstra indsats for at ansatte bliver i arbejde – også efter efterlønsalderen. Derfor har Senior- og Omsorgsudvalget vedtaget en aftale som giver den enkelte medarbejder flere muligheder at vælge mellem, hvis de ønsker at blive på arbejdsmarkedet efter efterlønsalderen. Et andet eksempel er en kontant bonus på op til 30.000 kroner, mens lettere arbejdsopgaver også er blandt mulighederne. Med ordningen sendes det stærke politiske signal om, at der fortsat er brug for de erfarne social- og sundhedsmedarbejdere.

Seniorordningen blev en realitet efter frugtbare møder om rekruttering og fastholdelse mellem Senior- og Omsorg, de tillidsvalgte og FOA Nordjylland. Aftalen bekræfter, at god dialog og lydhørhed mellem politikere og FOA-medlemmer betaler sig. Alle har været med til at sætte præg på aftalen, og er stolte af resultatet. Det centrale for FOAs medlemmer over 60 år er, at de ved, at de med færre arbejdstimer kun går lidt ned i løn, og fastholder fuld pension. Den giver kontante fordele for medarbejdere, der fortsætter i job – også selvom FOA gerne havde set, at beløbet for at blive i arbejde, havde været højere.

I Senior og Omsorg er der taget ansvar for den udfordring, at behovet for social- og sundhedsansatte vil stige de kommende år, og med de millioner der følger med ordningen, understreger Kristoffer Hjort Storm nødvendigheden af aftalen.

Nu er det medarbejdernes tur til at vurdere, om seniorordningen er så attraktiv, at de takker ja til at blive længere på arbejdsmarkedet.