Mandags Nyt uge 25

I denne uge, nærmere på lørdag, har vi allerede årets længste dag.

Så lad os glæde os over de lyse timer med sol og sommer vi har lige nu, for bagsiden er, at dagene blive kortere igen, og vi går en mørkere tid i møde.

Vi lovede at komme med nogle af vores oplevelser fra folkemødet på Bornholm, hvor Politisk Ledelse sammen har deltaget.

Her har vi i 4 dage kun talt politik og lavet aftaler med dem vi samarbejder med, til gavn for alle FOA Nordsjællands faggrupper - især på børne-, sundheds-, handicap og ældreområdet. Folkemødet er en god ide, fordi dialog og demokratiet er de bærende elementer.

Folkemødet er også et tilbud for almindelige medlemmer af FOA og deres familier og en del familier har deltaget og sammen har vi hygget os på campingpladsen, hvor vi enten boede i telte eller i campingvogne.

Vi har især hørt på og været i dialog om en mere effektiv offentlig sektor. Det er svært, fordi der er en del interesser, der gerne ser mere udlicitering af den offentlige sektor.

Det positive for FOA Nordsjælland er, at de store udbydere; Aleris og Attendo - ja der arbejder en del af jer allerede og vi har et godt samarbejde og god dialog med dem. Alt andet lige er det gavnlig for os alle.

Frivillighed har vi også talt om og det er også et vanskeligt emne. Vi kender nok alle en eller flere der udfører frivilligt arbejde. Hvis der ikke er frivilligt arbejde, er der meget i vores samfund, der ikke er det samme som f.eks. frivillige i sportsklubber og hos spejdere – ja, der er mange områder. Når det er sagt, så har vi altså lidt svært ved at se logikken, når det er frivillige der blevet en del af vores velfærds kerneområder f.eks. på børne- og ældre området.

Her kan I opleve, at den ene dag går kollegaer ud af døren, fordi de er blevet sparet væk og måneden efter kommer der en frivillig ind, som skal udføre nogle af de opgaver, som har været en del af de opgaver, som vi andre har udført, f.eks. at tage på tur, læse højt fra en bog eller ledsage en borger til lægen. Det kan vi have svært ved at acceptere, fordi der ofte så kun er de opgaver tilbage, som er med til at nedslide os andre hurtigere.

Vi tror ikke på, at vi kan afskaffe frivillighed, fordi det er en del af vores samfund, men vi vil, sammen med jer, arbejde på at der blive lavet et sæt regler om, hvad der er tilladeligt hos jer.

Rigtig god uge til jer alle.

På vegne af
FOA Nordsjælland