Mandags Nyt uge 14

Vi har særligt fokus på barsel, de pædagogiske assistenter og udlicitering af rengøring

I denne uges mandagsnyt vil vi sætte særlig spot på tre områder; barsel for elever, antallet af Pædagogiske Assistenter i kommunerne samt udlicitering af rengøring.

Som vi før har nævnt, kan det være en ren økonomisk nedtur at blive gravid, når man er elev og derfor må holde pause fra sin uddannelse indenfor Social- og sundhedsuddannelserne og den Pædagogiske Assistentuddannelse.

Det kan koste op til ca. 7.000,- kroner, og det kan det fordi mange kommuner mener, at eleverne bare kan stoppe deres uddannelse, og starte op igen, efter endt barsel og det praktiserer mange kommuner fordi det vejleder Kommunernes Landsforening i.

Vi mener, det er ganske umoralsk og vi opfordrer derfor de kommuner vi dækker i FOA Nordsjælland, om at gøre som flere og flere andre kommuner gør, nemlig at lade eleverne blive i uddannelsen og få barselsløn på lige fod med alle andre gravide.
Det kan umuligt koste de store penge, for så mange gravide elever, er der heller ikke.

Så er der en del fokus på den dårlige rengøring, som ofte forekommer, når kommunerne udliciterer opgaven.

Skoler og børnehaver bliver ret uhygiejniske og der kan opstå smittefare for både børnene og de voksne.

Vi er glade for, at mange har fået øjnene op for problemet, så måske skal kommunerne lade være med at spare her. Udover en dårlig rengøring, som de ansatte rent fagligt ikke kan stå inde for, ja så er denne faggruppes arbejdstempo så højt, at det giver hurtigere nedslidning og det kan vi ikke være bekendt.

Ydermere kan vi se, at der altid følger besparelser med i denne form for udlicitering og det er ikke i orden.

Sidst, men ikke mindst, vil vi sætte fokus på, hvorfor der er en del ledighed blandt Pædagogiske Assistenter. Vi har en fornemmelse af, at det er fordi de koster for mange lønkroner. Det er ikke noget, at vi kan sige med sikkerhed, men det vil vi undersøge.

Hvis det er tilfældet, syntes vi jo ikke det hænger sammen med, at vi alle skal uddannes. Men, det vil vi som sagt undersøge og så vil vi vende tilbage her i mandagsnyt.

I må have en dejlig solskinsuge.

På vegne af
FOA Nordsjælland