Mandags Nyt uge 20

Så er vi tilbage igen...

I sidste uge var vi desværre ramt af både tekniske problemer og sygdom, hvorfor vi ikke udkom med et mandagsnyt. Det er hvad der indimellem kan ske, men nu er vi tilbage igen.

Det der optager FOA Nordsjælland lige nu er, hvad kommunerne og regionen holder på med, da det er tid til at drøfte næste års budget. Jeg fristes til at sige, at budgetbesparelser kan få enhver til at blive vred over, og ked af det på børn, ældre, handicappede og de syges vegne. Der lægges igen op til nedskæringer på trods af, at kommunerne samlet set havde et overskud på over 2 milliarder kroner. Ja du læste rigtigt!

Det offentlige lægger i den grad penge til side på trods af, at bemandingen og servicen hele vejen rundt er under lavmålet og dybt kritisabelt. De ansatte har efterhånden et tempo som er langt over, hvad der er sundt. Det er faktisk skadeligt langt hen af vejen. Det ses både på sygefraværet og trivslen generelt. Det ses også på de mange påbud som Arbejdstilsynet efterhånden giver. Derfor må vi sammen hjælpe vores politikere med at få øjnene op.

Gennem flere år har kommunerne forsøgt sig med udbud på mange offentlige områder. Det er ikke kun vejene, men alt lige fra børnepasning til ældreplejen. Desværre ser det ud til, det snart heller ikke er attraktivt for de firmaer der har ordnede vilkår for de ansatte.

FOA Nordsjælland forsøger nu at øge indsatsen overfor de firmaer der udfører opgaver på velfærdsområder, således at firmaerne har uddannede medarbejdere og overenskomster. Det gør vi, så vi ikke ser et område med social dumpning. Heldigvis er det også et emne som regeringen ser på.

Så disse budgetaftaler vil få et ekstra øje her fra, til gavn for os alle.

Rigtig god uge.

På vegne af FOA Nordsjælland