Mandags Nyt uge 10

En ny uge er startet med regn og blæst.

Alle går vi rundt og venter på foråret og solen. Dog er der andre der i de sidste par dage har forsøgt at rejse fra det kolde og regnfulde Danmark, for at nyde lidt solstrejf i udlandet, men ikke alle kom af sted.

Medarbejderne i SAS nedlagde deres arbejde i fredags. Striden drejer sig om, at 147 ansatte skal flyttes over i SAS nye datterselskab Cimber, og parterne kan ikke blive enige om en overenskomst for medarbejderne. SAS har henover weekenden udtalt, at de pågældende kan fortsætte på samme overenskomst i Cimber, som de er ansat på nu i SAS. Som en del af forhandlingerne har SAS ønsket, at de der ansættes fremadrettet, skal være på nogle ringere vilkår, og dette har personalets fagforening ikke accepteret.

SAS er presset af de lavprisselskaber der udfører kreative konstruktioner, der presser de ansattes løn- og arbejdsvilkår. Selskaberne ”shopper” regler i forskellige lande, så de på kreativ vis kan underbyde løn- og arbejdsvilkår for kabinepersonale og piloter. En nedsat arbejdsgruppe i Rådet for Dansk Luftfart har ikke fundet metoder, som er direkte ulovlige men de konkluderer, at nogle luftfartsselskaber til fulde forstår, at udnytte de forskellige regler i EU-landene, så de får mest mulig profit og betaler mindst muligt for det.

Lavprisselskaberne kan dermed trykke billetpriserne i bund, og mange kunder køber deres flybilletter for at spare. Når der bestilles ferier, tænker den danske kernefamilie måske ikke lige på, at den stewardesse / steward der betjener dem, har en arbejdsuge på over 48 timer, ikke får betalt pauser, ikke får løn under sygdom eller får en så ringe løn, at han / hun dårligt ved hvad de kan regne med måned for måned.

Lavprisselskaberne er med til at opretholde den sociale dumping – et område som vi bl.a. i FOA forsøger at komme til livs? Ved at sikre overenskomster til medlemmerne, når opgaverne sættes i ubud.

Vi vil udvise solidaritet overfor de ansatte i SAS, da vi ikke er tilhænger af social dumping. Stå fast på jeres rettigheder om ordentlige løn- og arbejdsvilkår. God kamp.

I FOA Nordsjælland oplever vi desværre, at flere medarbejdere bliver opsagt med baggrund i sygdom. Tendensen er, at der skal meget færre sygedage til før kommunerne opsiger medarbejdere, end der skulle for bare et år siden. Det er ærgerligt og en kedelig tendens, at arbejdsgiverne er blevet så kyniske, og har en så kort snor.

Når en sygemeldt kollega opsiges, mødes der andre udfordringer. Det vurderes i stadig højere grad, at borgeren kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet på almindelige vilkår, blot med skånehensyn. Det er altså ikke nemt at få job, hvis man for eksempel ikke er i stand til at bruge sin højre arm. Det er tilsyneladende ikke et problem, mener nogle.

FOA Nordsjælland forsøger at påvirke beslutningstagere, der hvor det er muligt. Kravene er simpelthen blevet for skrappe! Heldigvis har ministeren i fredags sendt et brev til alle kommunerne, for at bede dem lade være med at tage sygedagpenge fra syge mennesker. De skal kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet før de meldes raske. Vi håber denne opsang virker.

God uge til jer alle.

På FOA Nordsjællands vegne