Det er vigtigt at bruge de nye kompetencer der kommer med hjem

Overgangen fra pædagogmedhjælper til pædagogisk assistent er nærmest det sammen som at få en ny medarbejder – endda en der er fyldt op med gejst og ny viden.

Vi har talt med Belinda Svendsen som arbejder i Børnehuset Mariakringlen i Helsingør og for hende var det et fagligt boost at få koblet den praksis hun har arbejdet i, i over 20 år, sammen med pædagogisk teori.

Hendes råd til arbejdspladser, der sender medarbejdere afsted på uddannelse er: ”HUSK at gøre brug af alle de nye kompetencer, som I får tilbage”.

For nogle kan det være svært ikke at falde tilbage i den rolle og opgaver, som man efterlod inden turen til skolebænken. Og Belinda beskriver også at det til tider har været en udfordring at komme ud af ”medhjælperrollen” og i gang med at bruge de mange værktøjer, der er puttet i rygsækken i løbet af hendes uddannelse.

Belinda foreslår at man som leder sætter sig rigtig godt ind i indholdet af den uddannelse man sætter sine medarbejdere afsted på, for så ved man også hvilke nye opgaver man kan forvente at få løst når medarbejderen vender tilbage: ”Lederne får en kæmpe gave når deres medarbejder kommer tilbage med spritny viden, men den skal jo også bruges”.

Havde Belinda kunne gøre noget anderledes kunne hun have ønsket sig, at der havde været en beskrivelse af hendes nye kompetencer og viden målrettet ledere, som hun kunne have haft med tilbage på arbejdspladsen og brugt til at igangsætte en forventningsafstemning.

Belinda oplevede nogle af de forbehold, som mange støder på når de får muligheden for at blive kompetenceudviklet. Dels var der utrygheden ved at skulle tilbage på skolebænken efter 30 år uden lektier, fremlæggelser og undervisning. Og dels spillede manglende viden om økonomi under uddannelse ind – det var ikke tydeligt HVOR meget tilskud, der rent faktisk kan søges og som kan være med til at arbejdspladsen ikke lider en stor økonomisk last og at man som medarbejder kan beholde sin løn mens man uddanner sig.

Belinda gjorde det helt rigtige i at inddrage FOA Nordsjælland i de overvejelser, for her fik hun hjælp af dengang sektorformand Rie Hestehave, som ifølge Belinda var ”guld værd”. Det var hun fordi hun kunne hjælpe med både at informere om indholdet af uddannelsen, skabe overblik over forløbet, udregninger ift. økonomi og tilskud, samt hjælpe i kontakten med arbejdspladsen ift. en uddannelsesaftale. Det var også Rie, som Belinda ringede til undervejs i uddannelsen for at få sparring.

”Find en der ved noget i FOA og brug de ressourcer, der er i FOA Nordsjælland – uanset om du skal overbevise en leder, eller have et overblik over din økonomi under uddannelse eller er i tvivl om kravene til at blive optaget. Hjælpen er der også, hvis du er i tvivl om din fremtid”. Vi kunne ikke sige det bedre end Belinda gør i dette citat – gør brug af dit medlemskab af FOA! Vi kender dit arbejdsområde og kompetencer, så vi er selvfølgelig klar til at bistå vores medlemmer, der gerne vil udvikle sig inden for deres nuværende eller nye fagområder.

Belinda har også et godt råd til dig der er i tvivl: ”Hop ud i det – det er det bedste du kan gøre for dig selv. Det er så sjovt at sætte teorien sammen med den praksis du kender. Du ved allerede rigtig meget – nu får du bare et sprog og en chance for at undre dig, fordybe dig og tale med andre om pædagogik.”

Belinda fandt hurtigt ud af, hvor givende det kan være at give sig selv muligheden for at lære noget nyt om sit arbejdsområde. Hun opdagede også hurtigt at der ikke er så meget at være nervøs for, for når man har erfaring fra området, så ved man jo hvad man taler om. Det var en stor øjenåbner for Belinda at være undersøgende på det pædagogiske felt og drøfte teori vs. praksis med lærerne. Det gav hende et sprog for alt det hun havde gjort qua sit arbejde i så mange år, men som hun aldrig havde stillet spørgsmålstegn med eller reflekteret over på samme måde som nu.

Og hvad har det så givet Belinda?

Hun fik mod på at byde ind på mange flere typer opgaver, og indgå i andre typer samtaler med sine kolleger end hun havde gjort før. Og nogle af de opgaver hun har beholdt fra før sin uddannelse har hun kunnet udvikle videre på i kraft af hendes nye viden og tilgang til pædagogisk praksis: ”Jeg kan undre mig på en helt anden måde nu”.

 

 

 

 

Praktiske oplysninger... 

Til dig, der har fået arbejde - Husk at give os besked - du kan klikke her 

Til dig, der ikke har fundet et arbejde endnu og er medlem af FOA's a-kasse, så læs her hvordan du skal forholde dig .

Til dig, der ikke er medlem af en a-kasse, så læs her

 
Se vores åbningstider 
her

 

Praktiske oplysninger... 

Til dig, der har fået arbejde - Husk at give os besked - du kan klikke her 

Til dig, der ikke har fundet et arbejde endnu og er medlem af FOA's a-kasse, så læs her hvordan du skal forholde dig .

Til dig, der ikke er medlem af en a-kasse, så læs her

 
Se vores åbningstider 
her