Fokus på uddannelse er både vigtig for opgaveløsningen og fremtiden.

Vi har talt med leder på Sjælsø Plejecenter Jette Ehlers, som vi fik et lille tip om har rigtig meget fokus på at uddanne sine ufaglærte medarbejdere og tilbyde kompetenceudvikling til de faglærte. Og det var et godt tip, for det kom der en spændende samtale ud af.

Jette fortæller at hun og den øvrige ledelse på Sjælsø vægter det højt at have så mange faglærte som muligt, men at der selvfølgelig også er en økonomi, der spiller ind – faglige kompetente medarbejdere koster, og derfor er det en indsats, som man er nødt til at have til at spille nogenlunde sammen med den daglige drift og budgetterne. Men manglen på faglært arbejdskraft gør ondt på opgaveløsningen og derfor er Jette og de øvrige ledere meget opmærksomme på hele tiden at have øje på hvem den eller de næste, der skal uddannes er.

Faglig interesse kan vækkes hos alle typer medarbejdere
Og mantraet er at alle skal have chancen for at blive uddannet når man er tilknyttet Sjælsø som arbejdsplads – og derfor kan Jette også fortælle om flere medarbejdere, som er kommet til hende ifm. en virksomhedspraktik, og nu står med et uddannelsesbevis som social- og sundhedshjælper eller assistent. Den faglige interesse kan vækkes hos alle.

Jette har haft og har fortsat et godt samarbejde med FOAs tillidsvalgte, som har en god indsigt i de puljer, der kan søges i fx den kommunale kompetencefond. Et samarbejde som også involverer HR i Rudersdal Kommune og som fungerer upåklageligt, fordi Jette har en fast køreplan for opgaverne ifm. at sende medarbejdere på uddannelse. Og her leverer Jette så sit første gode råd – skriv alle skridt i processen ned, så du har en tjekliste og får udfyldt alle ansøgninger korrekt og til tiden. Det kan være et stort arbejde at holde styr på alle tilskudsmuligheder og ansøgningsprocesser, men det er også Jettes erfaring at det ikke skal gøres mange gange for at det gradvist bliver en nemmere og nemmere opgave. Man uddanner heller ikke bare en hel medarbejdergruppe på én gang – dels fordi der ikke er rammerne til at undvære for mange på én gang, men også fordi det ikke er alle medarbejdere, der er med på idéen lige med det samme.

Tag uddannelsessnakken så snart og så ofte du kan
Jette fortæller, at hun har en fast praksis med at tale om uddannelse ifm. MUS, hvor hun har mulighed for at tale med den enkelte om fremtidsdrømmene. Hun oplever at det er meget forskelligt fra person til person, hvor meget man tror på, at uddannelse er noget de kan. Her bliver det en vigtig opgave for Jette at skabe så trygge rammer for sine medarbejdere, at de også tør sige, hvis det er skræmmende at tænke på at skulle tilbage på skolebænken. Så i nogle tilfælde skal der mere en én snak til – det kan sagtens tage både måneder og år at blive tændt på at udvikle sit faglige niveau. MEN når de så har været afsted og for manges vedkommende også mens de er under uddannelse, så strømmer solstrålehistorierne ind. Jette fortæller, at de nyuddannede er meget glade for den nye viden og har også et stort selvtillidsboost med hjem. Den del understøtter Jette også qua at der altid sættes tid af på personalemøder til at høre fra den kollega, der har været afsted på kursus eller uddannelse. Det håber Jette kan være med til at anspore andre til også at ville opsøge ny viden gennem kompetenceudvikling og uddannelse

Gode råd fra Jette til ledere der gerne vil arbejde med en arbejdspladskultur på med fokus på uddannelse:

• Lav en trin-for-trin tjekliste som du kan følge i ansøgningsprocessen – jo mere system desto lettere er det at få sat i handling
  • Tal om uddannelse og kompetenceudvikling BÅDE på personalemøder, til MUS, ved uformelle snakke og ifm. at medarbejdere kommer tilbage fra uddannelse
  • Tal også uddannelse med de helt unge spireansættelser og afløsere – interessen for faget om området skal nogle gange anspores af at der dannes et indtryk af karriereveje
  • Afhold in-house faglighedsarrangementer for at holde liv i og gøre brug af den faglige snak på tværs af medarbejdergrupper
  • Send gerne mindst to afsted hver gang du sender medarbejder på uddannelser – det styrker dem undervejs og hjælper med at få den nye viden godt ind på arbejdspladsen
  • Og måske det vigtigste råd: Sæt det dagsorden at I gerne vil være flere faglærte og vær IKKE bange for at kaste jer ud i at arbejde målrettet på at uddanne alle.

Praktiske oplysninger...

Til dig, der har fået arbejde - Husk at give os besked - du kan klikke her

Til dig, der ikke har fundet et arbejde endnu og er medlem af FOA's a-kasse, så læs her hvordan du skal forholde dig .

Til dig, der ikke er medlem af en a-kasse, så læs her

Se vores åbningstider