Hvem skal nu betale?

I tirsdags traf politikerne i Ældre- og Handicapudvalget en beslutning om, at udbrede brugen af selvkørende støvsugere mest muligt hos de ældre borgere. Regningen for robotstøvsugerne vil politikerne sende videre til de ældre. 2000 odenseanske ældre skal således ud og investere 2000 til 3000 kroner i nye robotstøvsugere. Kommunen påregner derimod, at kunne spare 3,5 millioner kroner årligt ved at udskifte manuel støvsugning med selvkørende støvsugere.

Ph.d. John Klausen, lektor i socialret vurderer, at udvalgets beslutning strider imod serviceloven. Ældre Sagen på landsplan kalder det for skjult brugerbetaling. Socialminister Karen Hækkerup anbefaler at afvente Ankestyrelsens afgørelse på området og i FOA Odense stiller vi spørgsmålstegn ved rimeligheden i, at pålægge i forvejen økonomisk trængte ældre over for denne ekstra udgift.

Robotstøvsugere er ikke et almindeligt udbredt forbrugsgode, der findes i alle hjem, men det er et udmærket hjælpemiddel, der kan aflaste og dermed have positiv indflydelse også på arbejdsmiljøet. I FOA hilser vi som udgangspunkt alle tiltag velkomne, der kan tænkes at have positiv effekt på arbejdsmiljøet og derved være til gavn for vore medlemmer, men regningen må retfærdigvis placeres på rette sted. I dette tilfælde hos kommunen, der faktisk via skatten har fået pengene til at løse opgaven med hjemmehjælp.

Robotstøvsugere kan ikke fuldt ud erstatte manuel støvsugning i private hjem, men det kan være et godt supplement. Det ved de af vore medlemmer, der arbejder indenfor ældreplejen og udfører det praktiske arbejde i dagligdagen. Vi må derfor også stille et stort spørgsmålstegn ved kommunens forventede besparelse på området.