Konkurser rammer hårdt hos både borgere og ansatte

Med det private pleje- og hjemmehjælpsfirma IdéRents konkurs er det for flere borgere – og flere af FOA Odenses medlemmer – tredje gang på blot to et halvt år, at den private leverandør af hjælp og pleje forsvinder fra den ene dag til den anden.

En række ansatte har været med siden Falcks virksomhedsoverdragelse til Caregruppen i efteråret 2013. For godt et år siden gik Caregruppen konkurs. Og for nylig gjorde IdéRent så det samme. Det, synes vi i FOA, er meget beklageligt. Ikke alene for de ældre, der nu på ny skal vænne sig til nye ansigter. Men også for de ansatte, som hver dag yder en kæmpe indsats med stor fleksibilitet og private udlæg for at få enderne til at mødes.

De ansatte oplever igen en ekstrem utryghed i deres arbejdsliv. FOA Odense er i dialog med medlemmerne og forsøger at hjælpe dem videre i deres arbejdsliv, samt at hjælpe dem i den meget svære situation, de nu står i, da de ikke har fået deres løn. Der skal ikke herske tvivl om, at det for nogle af vores medlemmer giver overvejelser om fremtiden, og hvem de skal vælge som deres kommende arbejdsgiver.

Men hvem har ansvaret for den store usikkerhed? Er det firmaerne? Er det kommunen, der er for lemfældig i godkendelsen af, hvilke firmaer, der kan varetage fritvalgsordningerne? Eller er det politikerne, der bør genoverveje, om kernevelfærdsydelser som praktisk hjælp og personlig pleje overhovedet skal udbydes af private leverandører?

Rådmand Per Berga Rasmussen skriver i sit synspunkt torsdag den 9. april i Fyens Stiftstidende, at det er for let at dreje nøglen om for en privat udbyder uden at tage ansvar for den situation borgerne havner i. Det er et synspunkt, jeg deler – men jeg synes også, det er for let i forhold til det ansvar, man som arbejdsgiver har overfor de ansatte. I sidste ende er tingenes tilstand et politisk ansvar.

Tilsynet med de private leverandører lader meget tilbage at ønske. Et tilsyn bør sikre at firmaerne er både fagligt, omsorgsmæssigt, arbejdsmiljømæssigt og økonomisk godt funderet, så også de ansatte har gode og sikre forhold. Erfaringen viser desværre ofte at sådan er det ikke. Prisen betales af de plejekrævende ældre og de ansatte i sektoren.

(Debatindlæg sendt til Fyens Stiftstidende 10. april 2015)