FOA Odense

Foto: FOA Odense

Ekspropriation og byfornyelse

Ekspropriation

Det er nu ganske vist, at en del af vores grund er blevet eksproprieret til fordel for Letbaneprojektet i almenvældets interesse, som der står i ekspropriationsloven (som for øvrigt er hævet over al anden lovgivning).

Det drejer sig om den del foran vores hus ud mod Vesterbro, hvor vores skulptur står samt hele parkeringspladsen derfra mod vest. Alt i alt 1020 m2 skal vi afstå i forbindelse med etablering af Letbanen fra 1. juni 2016. På den anden side af huset vil der i perioder være noget af området, der heller ikke kan bruges til parkering, da Letbaneprojektet ind imellem skal arbejde på området.

Vi er desværre endnu ikke blevet enige om en pris for afståelse af 1020 m2 jord i byzonen. Vi er enige med ekspropriationskommissionens forslag (når nu det ikke kan være anderledes), men heri er Letbaneprojektet ikke enige. Så sagen kører videre…

Men det betyder jo, at vi på den lange bane bliver rigtig udfordret på parkeringspladser. Vi er lige nu i gang med at undersøge muligheder og vi vender tilbage, hvis vi kan få forhandlet en brugbar løsning på plads.

Sukkerkogeriets område

Hele området bag vores bygning har gang i byfornyelse, der kommer til at yde vores smukke bygning stor retfærdighed.

Men det har også nogle udfordringer for os, da vores kursusafdeling er en del af en ejerforening sammen med teateret. Vores kursusafdeling består som nu, men en del af teateret fjernes og resten omdannes til primært erhvervsmål. Ligeledes vil der blive placeret parkeringspladser til boliger lige foran vores garageport, hvor vi ikke har en tinglyst adgang til. Vi er lige nu i forhandlinger med bygherren (vi er i ejerforening sammen med), SEB, og viljen til at lave en win–win løsning for begge parter er grundlaget for forhandlingerne.