Pres på kommunernes rekruttering af kvalificerede medarbejdere til kernevelfærd

Stik imod trepartsaftalens intentioner kommer den nye dimensioneringsaftale til at betyde et fald i antallet af uddannede fra social- og sundhedsskolerne. Det kan give kommuner, regionen, private aktører og vikarbureauer problemer med at rekruttere kvalificerede medarbejdere.

I trepartsaftalen står der: Hvis vi skal sikre vækst og velstand i fremtiden, skal offentlige og private virksomheder have let adgang til tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele landet. Det handler både om at forebygge rekrutteringsudfordringer og at sikre tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft på alle niveauer, men med særligt fokus på faglærte. Adgang til faglært arbejdskraft er vigtig i forhold til at sikre, at virksomhederne kan få den arbejdskraft, de efterspørger – både på kort og langt sigt.

”Det er fine ord, men aftalen får den stik modsatte effekt på social- og sundhedsskolen i Randers og Djursland. Det pædagogiske område bliver ramt meget hårdt. Ved første øjekast ser det ud til, at social- og sundhedsområdet går fri”, siger Inge Rasmussen, sektorformand Social- og sundhedssektoren i FOA Randers ”men realiteten er, at optaget ikke er stort nok til at dække behovet for uddannede medarbejdere fremadrettet.”

Den nye aftale betyder et fald i skolens optag på 31 % frem til 2018. Der vil altså samlet set blive uddannet færre elever.

Hertil skal lægges, at alle undersøgelser inkl. kommunernes egne nøgletal viser, at antallet af plejekrævende ældre vil stige i de kommende år. Tal fra FOA viser, at antallet af social- og sundhedspersonale på ældreområdet skal vokse med lidt mere end 8.000 frem til 2020.

Oven i det kommer, at 361 kommunalt ansatte FOA Randers medlemmer inden for de næste 3 år vil opnå efterløns- eller pensionsalder. En meget stor del af disse vil erfaringsmæssigt vælge at forlade arbejdsmarkedet. De 361 svarer til næsten 10 % kommunalt ansatte på social- og sundhedsområdet.

Sammenlagt betyder det, at behovet for kvalificerede medarbejdere inden for kommunens kernevelfærdsområder vil stige.

”Hvis man lægger behovet for efter- og videreuddannelse til, kommer der endnu mere pres på”, påpeger Inge Rasmussen og fortsætter vi kan kun opfordre kommunerne i vores område Randers, Norddjurs, Favrskov og Syddjurs til at oprette ekstra elevpladser og til at indgå aftaler om efter- og videreuddannelse med deres nuværende medarbejdere.

Kun på den måde kan vi sikre, at der fortsat er kvalificerede medarbejdere til at løse opgaverne i kernevelfærden”, slutter Inge Rasmussen

Sektorformand i Social- og sundhedssektoren Inge Rasmussen – mobil 2044 4409

Faktaboks

Antallet af elever, der bliver optaget på Social- og sundhedsskolen Rander og Djursland vil falde fra 848 i 2015 til 525 i 2018 som følge af den nye dimensioneringsaftale.

FOAs medlemstal

FOA Randers har 523 medlemmer, der er i arbejde og som er 60 år og opefter.

Medlemmer, der i dag er 60 år kan gå på efterløn som 63-årig og på folkepension som 67-årig.

FOA Overenskomst og kampagne

Behov for flere ansatte som følge af flere ældre

Udgifter om året som følge af flere ældre 2015-2020

Behov for flere udgifter i procent                  2,4 %                12 %

Behov for flere udgifter mia.kr.               1 mia.kr.         5 mia.kr.

Udgifterne på ældreområdet vil skulle vokse med 2,4 procent om året i gennemsnit de næste fem år. Det svarer til et behov for at tilføre området ca. 1 mia.kr. ekstra om året. Omregner man det voksende udgiftsbehov direkte på antallet af ansatte, så svarer det til, at antallet af SOSU’er på ældreområdet skal vokse med lidt mere end 8.000 frem til 2020.

Kilde: Egne beregninger, som bygger på Danmarks Statistiks befolkningsprognose og Indenrigs- og socialministeriets tilskudsudmelding

Behov for flere ansatte som følge af flere ældre 2015-2020

Ansatte SOSU'er i dag på ældreområdet             71.429 kr.

Behov for flere ansatte i 2020                                8.541 kr.

Behov for antal ansatte i alt 2020                        79.970 kr.

Kilde: Egne beregninger. Bygger på udgifter i 2015 på 40,6 mia.kr. Bygger på Danmarks Statistiks befolkningsprognose og Indenrigs- og socialministeriets tilskudsudmelding samt beskæftigelsestal fra krl.dk (fuldtidsansatte).

Lagt på den 04.11.2016