Se mor og far - et Dinoland

I Børnehuset Regnbuen har både vuggestue og børnehaven arbejdet målrettet med forskellig temaer, som understøtter børnenes alsidige personlige udvikling, sociale kompetencer og den sproglige og kognitive udvikling.

Fysiske rammer, som inviterer og opfordrer til fordybelse, har været en stor prioritet og opgave i hele huset. Dette gælder små læringsrum, fællesrum og stuerne generelt. Alt sammen for at inspirere børnenes fantasi og kreativitet, men også for at understøtte det sproglige miljø.

Et af rummene, som huset besluttede sig for at sætte ekstra fokus på, var en stort set uberørt atriumgård, som både er i vuggestuen og i børnehaven.

Atriumgården ønskede man både fra ledelsens og medarbejdernes side at optimere brugen af, da rummet er centralt placeret, og er et bindeled mellem stuerne og garderoberne, og derfor et oplagt visuelt læringsrum, der kan skabe fundament for mange spændende ”garderobesnakke”.

Vuggestuen har været testpilot for projektet ”Vi lærer ord”, og er derigennem særligt bevidste om, hvad dialog og den gode samtale gør for et barns udvikling og trivsel.

Med inspiration fra kolleger og ledelse blev en pædagogisk assistent sat på opgaven at lave et dinosaurland, som netop skulle inspirere til dialog mellem barn/barn, forældre/barn og personale/børn.

Resultatet er en stor succes.

Der opleves blandt andet, at der er kommet et andet flow ude på gangen, fordi der er kommet et blikfang, der begrænser vildt løb og højt tempo.

Eventuelle søskende studerer dinolandet, imens mor eller far afleverer på stuen, og forældrene kan derved være mere nærværende overfor det barn, der skal hentes eller afleveres.

Personalet i huset overhører mange gode dialoger ude på gangene, hvor der bliver snakket om de forskellige dyr, planter og hvad end, der nu lige fanger deres interesse og fantasi. Der har været en virkelig god opbakning fra forældrenes side.

 

Lagt på den 06.07.2017