Børnenes Grundlovsdag blev fejret i Vivild

Torsdag den 31. maj 2018 blev børnenes grundlovsdag fejret flere steder i landet, og som det eneste sted i Norddjurs Kommune fejrede Børnehaven Nordlyset dagen med besøg fra dagplejen i Vivild Børneby og Nørager Børnehave.

Med åbning fra borgmester Jan Petersen og med opbakning fra skoleelever fra indskolingen på Langhøjskolen blev dagen skudt godt i gang med Kim Larsens dejlige sang “Alle børn har ret”.

Temaet i år er “Børns ret til fællesskab og leg” og derfor skulle der selvfølgelig leges.
Legene stod DGI Østjylland for igangsætningen af. DGI Østjylland har spillet en helt særlig rolle for Vivild Børneby, da de står bag certificeringen af Vivild Børnebys dagplejere.

Dagens legeprogram bestod både af en blanding af gode kendte lege og nogle sjove nye lege. Der var hygge, madpakkespisning, LEGkage og frugt inden “Den syngende surfer” RayRay underholdt med sang og musik og fik gang i dansebenene hos både børn og voksne. En skøn dag med fejring af børnenes rettigheder.

“Vi har længe haft fokus på, at denne dag er en vigtig markering for børnenes rettigheder. Vi er i Danmark privilegerede i forhold til at børnenes vilkår for at få en god start på livet er gode, men til tider under pres i vores velfærdssamfund. Samtidig ser vi det som vigtigt at vise nogle af de gode ting der sker, og lære børn, at de vokser op i et samfund, hvor de faktisk har mulighed for indflydelse og for at træffe valg” siger Gitte Johansen, afdelingsleder af dagtilbud i Vivild Børneby.

Fællessang ved åbning af børnenes grundlovsdag

Fællessang ved åbning af Børnenes Grundlovsdag i Vivild