Flere hænder på vej

Imens vintermørket sænker sig over Danmark, lysner det tilsyneladende for ældreområdet i kommunerne. Medierne har i den seneste tid været fyldt med indlæg om fuld tid, mangel på hænder og vanskeligheder i forbindelse med rekruttering til social- og sundhedsområdet.

Den 30. november kom så KLs svar på disse udfordringer i form af en handleplan, der skal sikre kvalificeret personale på ældreområdet. Handleplanen indeholder 38 konkrete tiltag, der skal sikre både fastholdelse af de nuværende erfarne medarbejdere, og samtidig gøre det attraktivt for unge at søge ind på social- og sundhedsområdet.

”Vi hilser KLs udmeldinger meget velkomne”, siger Lene Hartmann, afdelingsformand i FOA Randers og fortsætter: ”vi har igennem længere tid gjort politikerne opmærksomme på de dystre fremtidsudsigter og nu lader til, at budskabet er blevet hørt.”

Mange ansatte på ældreområdet går på efterløn og pension i disse år og samtidig stiger antallet af ældre, der har behov for pleje og omsorg.

Det betyder, at det er nødvendigt at ansætte flere medarbejdere inden for området. Tal for FOA Forbundet viser, at der inden for det geografiske område, som FOA Randers dækker, skal ansættes op imod 1800 medarbejdere over de næste 10 år. På landsplan er det over 40.000 og det er bare for at holde trit med udviklingen.

Rekrutteringen til området skal sikres igennem øget fokus på social- og sundhedsuddannelserne dels så der bliver optaget flere, og dels ved at sikre at flere gennemfører uddannelsen.

I forhold til fastholdelse af erfarne medarbejdere peger KLs handleplan bl.a. på fuldtid, nedbringelse af sygefravær og fastholdelse af seniorer.

”Hvis målet om at fastholde medarbejdere skal nås, er vi nødt til at se på rammerne for udførelse af arbejdet herunder også de arbejdsmiljømæssige vilkår”, påpeger Lene Hartmann. ”Derfor tager vi også del i de initiativer og arbejdsgrupper, der er sat i gang i de 4 kommuner, vi samarbejder med. Ved at bidrage aktivt i arbejdet kan vi sammen sikre attraktive arbejdspladser til gavn for os alle.”

Afdelingsformand Lene Hartmann
FOA Randers