Kommunal økonomi under pres

I disse dage indgår kommunerne budgetaftaler for de kommende år. I de 4 kommuner FOA Randers dækker er der meget stor forskel på de økonomiske rammer.
Her er en ultrakort oversigt, så du kan se, hvordan det ser ud i din kommune.

Norddjurs Kommune har de største udfordringer i forhold til at få økonomien på plads. Der har over en længere periode været risiko for, at kommunen ville komme under tilsyn og måske også blive sat under administration.

Tidligere på ugen blev der indgået en budgetaftale imellem Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti, og det ser nu ud til, at dette undgås. Aftalen betyder dels, at skatten hæves med 1,1 % og dels skal der ske voldsomme besparelser de kommende år:

Der skal ske besparelser og strukturforandringer på serviceområdet på 51,2 mio i 2019 stigende til 97,3 mio i 2020, 113,8 mio i 2021 og 130 mio. i 2022.

Så store besparelser vil komme til at påvirke FOAs medlemmer, og afdelingen er derfor i tæt kontakte med vores tillidsvalgte og kommunen for at sikre mest mulig tryghed for medlemmerne.

I Syddjurs er der også lagt op til besparelser i de kommende år, men slet ikke i samme målstok som i Norddjurs.

Her skal der spares 25 mio. i 2019, 35 mio. i 2020 og 40 mio. i 2021. Det er Socialdemokraterne, SF, Danske Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, der står bag budgetaftalen. Der lægges op til, at MED udvalgene skal være med i at finde ”effektiviseringerne”, så medarbejderne på den måde bliver inddraget i processen. Fra afdelingens side er vi opmærksomme på to rapporter om fremtidens læringsmiljøer for børn og unge, samt fremtidens sundhed og omsorg, Resultaterne i disse rapporter kan få betydning for det fremadrettede arbejde.

I Favrskov står et bredt flertal på 24 af byrådet 25 medlemmer bag budgetaftalen. Her er situtationen noget anderledes end i de øvrige kommuner, idet der i 2019 lægges op til besparelser og omlægninger for 8,8 mio. men samtidig skal der ske en serviceudvidelse på 26,2 mio.

Her vil det vil vores fokus være på at sikre, at de omlægninger, der skal ske, ikke kommer til at påvirke medlemmerne i negativ retning.

I Randers står der også et bredt flertal bag aftalen. Her tilføres der midler i forhold til demografien. Man vil styrke skoleområdet med 1,375 mio. i 2019 og 20 mio. på omsorgsområdet. Der har man udarbejdet en analyserapport, som skal understøtte den langsigtede økonomiske balance på området. Der er effektiviseringskrav på ½ pct. af de kommunale serviceudgifter. Der er udarbejdet en tidsplan, hvor også MED udvalgene inddrages i arbejdet med at finde reduktioner. I november måned vil en endelig godkendelse af forslag i fagudvalgene være færdig.

Vi følger løbende op på udviklingen i kommunerne. For os er det vigtigste, at medarbejderne sikres indflydelse og medbestemmelse igennem MED udvalgene, og samtidig at vores medlemmer sikres tryghed i deres ansættelse.

Afdelingsformand Lene Hartmann