Fremtiden begynder i dag - Spændende opgaver venter

2019 markerer begyndelsen på noget nyt på mange områder.
2019 er valgår med både Folketingsvalg og EU valg.
2019 er kongresår, hvor vi sammen skal sætte retningen for FOAs arbejde i de næste 3 år
2019 er år 1 i FH–Fagbevægelsens Hovedorganisation – hvor LO og FTF er gået sammen, og kommer til at repræsentere mere end 1,4 millioner lønmodtagere.

Valgår
Vi ved allerede nu, at der skal være valg til Europaparlamentet den 26. maj 2019. EU kan føles fjernt fra Danmark og vores lokale hverdag, men vi må se i øjenene, at flere og flere beslutninger bliver truffet i EU og altså også beslutninger, der får betydning for vores hverdag. Derfor skal vi tage aktivt del i valgkampen for at sikre, at vi får indflydelse også i Europaparlamentet.

Vi ved også, at der senste i juni skal afholdes folketingsvalg. Det er lidt lettere at forholde sig til, og vi skal være parat til at præge valgkampen i en gunstig retning for FOA og FOAs faggrupper. På tværs af partiskel skal vi sikre, at den fælles velfærd, tryghed og lighed bliver hovedtemaer i den kommende valgkamp.

FOA kongres
I oktober afholder FOA sin 5. ordinære kongres. Kongressens delegerede skal fastlægge målene for de kommende 3 år i FOA. Afdelingsbestyrelsen i FOA Randers skal på sit møde den 28. januar vedtage en plan for, hvordan vi sikrer, at du som medlem får indflydelse på kongressens temaer og mål.

FH – Fagbevægelsens hovedorganisation
1,4 millioner lønmodtager – det er virkeligt mange mennesker, der kommer til at tale med éen stemme overfor arbejdsgiverne. FH bliver en part, som både politikere og arbejdsgivere er nødt til at høre på og tage med på råd. Hovedorganisationen repræsenterer omkring en 1/4 af hele landets befolkning, og ser man på borgere i den erhvervsaktive alder, er andelen endnu større. De første lokale møder bliver holdes i disse dage, og FOA Randers er med i hele vores område for at sikre, at FOAs mærkesager også bliver en del af det nye store fællesskab.

Det er altså store og vigtigt begivenheder, der står foran os, og i FOA Randers er vi klar til at gøre alt for at sætte vores aftryk på de målprogrammer og temaer, der skal behandles og vedtages, men vi kan ikke gøre det uden din hjælp –

det er vigtigt, at du giver din mening til kende. Sammen kan vi sikre, at vi arbejder i overensstemmelse med dine holdninger og meninger. På forårets årsmøder og generalforsamlingen får du mulighed for at gøre din indflydelse gældende og vi vil løbende opdatere her i nyhedsbrevet.

Du ønskes et rigtig godt nytår, og vi ser frem til et arbejdsomt og begivenhedsrigt 2019.

Lene Hartmann
Afdelingsformand