Få indflydelse på de kommunale budgetter

Forhandlingerne om de kommunale budgetter for 2020 udskydes

Pga. det sene folketingsvalg og den lange regeringsdannelse, nåede man ikke igang med at forhandle en kommunal og regional økonomiaftale inden sommerferien.

Kommunernes og regionernes samlede økonomi er nemlig bestemt af en økonomiaftale med Regeringen. I den aftale arbejdes med et serviceloft, der sætter rammer for, hvor stort et samlet beløb kommunerne og regionen må bruge på service til borgerne.

Forsinkelsen betyder, at de lokale forhandlinger om budgetterne for 2020 bliver udsat til længere hen på efteråret.

I afdelingen har vi et forsigtigt håb om, at den kommende økonomiaftale giver mere råderum til de lokale budgetter.

Vi har i lighed med tidligere år inviteret repræsentanter for kommunernes politikere og embedsmænd til møder med tillidsfolkene forud for byrådenes endelige vedtagelse af budgetterne.

Møderne giver mulighed for at få en dialog om konsekvenserne ved den måde pengene bliver fordelt i kommunen. Dermed kan vi være med til at påpege uhensigtsmæssige besparelser på FOAs fagområder, og være med til at kvalificere arbejdet med budgetterne, så byrådene kan træffe de bedst mulige beslutninger.

FOAs møder afholdes  de kommende måneder i de 4 kommuner, vi dækker: Favrskov, Norddjurs, Syddjurs og Randers kommuner.

Har du som FOA medlem input til, hvor vi skal være særlig opmærksomme, kan du kontakte din tillidsrepræsentant, som kan bringe dine forslag eller bekymringer om en eventuel besparelse og konsekvenser heraf med til mødet eller i de respektive MED udvalg, hvor der også drøftes budgetter.

Der afholdes også borgermøder i de fleste kommuner, hvor du har mulighed for at tage del i debatten.

Lene Hartmann
Afdelingsformand FOA Randers