Nyt fra A-kassen januar 2019

Denne gang er der nyt om opholdskrav, Atp og regler for deltidsansatte, der sygemeldes

Opholdskravet vedtaget

Opholdskravet for at få ret til arbejdsløshedsdagpenge er den 20. december 2018 blevet vedtaget med 53 stemmer for og 52 imod.

Medlemmer af a-kassen skal som udgangspunkt have opholdt sig lovligt her i Danmark eller i et andet EU/EØS-land eller Schweiz i sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 12 år for at kunne få ret til arbejdsløshedsdagpenge. I det oprindelige lovforslag lød kravet på 7 ud af 8 år. Det er nu ændret til 7 ud af 12 år ved et ændringsforslag vedtaget ved 2. behandling.

Indfasningsperiode
Opholdskravet træder i kraft 1. januar 2019. Men der vil være en indfasningsperiode på 3 år, så opholdskravet i 2019 lyder på 5 år ud af de seneste 12 år stigende til 6 år ud af 12 år i 2020.

Lempelse for medfølgende børn
Kravene til unge er blevet lempet. Børn skal have haft ophold i Danmark, EU eller EØS i 7 ud af 18 år.

Vejledningsbrev bliver udsendt til alle medlemmer

Alle er var medlem pr. 01.01.2019 vil i løbet af januar måned få et brev med information om de nye regler.

ATP eller ej

Som efterlønner bestemmer du selv, om du vil indbetale til din ATP-konto, når du går på efterløn.

I 2018 betalte du 1,78 kroner pr. time i ATP, og det vil sige 285 kroner for måneder med fuld efterløn som fuldtidsforsikret. Som deltidsforsikret var beløbet 231 kroner for måneder med fuld efterløn.

Ændring af dit valg
Før du gik på efterløn, traf du valget, om du ville indbetale til ATP eller ej. Ønsker du at ændre dit valg, skal du give skriftlig besked til din lokale a-kasse senest den 10. januar 2019. Valget vil få virkning fra den første udbetalingsperiode i kalenderåret, det vil sige fra og med januar måned 2019.

Hvad er ATP?
ATP – Arbejdsmarkedets Tillægspension er en ekstra pension, som giver dig lidt ekstra at leve for, når du går på folkepension

Læs mere på ATPs hjemmeside

Er du deltidsansat og sygemeldt

Hvis du er i en deltidsansættelse som ophører mens du er sygemeldt, vil din kommune beregne sygedagpengene efter din ansættelsesgrad. Du har dog ret til at få udbetalt sygedagpenge for 37 timer om ugen, hvis du er fuldtidsforsikret i a-kassen.

Det er derfor meget vigtigt, at du følger disse trin, hvis du vil sikre dig at du får udbetalt sygedagpenge for fuld tid:

• Forud for sidste lønudbetaling skal du selv anmode om at få sygedagpengene udbetalt, hvilket gøres på borger.dk under selvbetjeningsløsningen ”mit sygefravær”, hvor du skal udfylde et skema.
  • Senest 14 dage før sidste lønudbetaling skal du rette henvendelse til kommunens ydelsesservice og oplyse om, at du er fuldtidsmedlem af FOAs a-kasse, og har ret til fulde dagpenge ved ledighed og gerne vil søge om at få foretaget en ændring af sygedagpengesatsen i forbindelse med lønophør.
  • Kommunen indhenter som udgangspunkt selv relevant info fra a-kassen, eller beder dig om at skaffe oplysningerne fra a-kassen. Fra 01.01.2019 træder et nyt lovforslag i kraft, der betyder, at a-kasserne bliver forpligtiget til at levere relevante oplysninger til kommunerne ved forespørgsel.
  • Herefter foretager kommunen en ny beregning af sygedagpengesatsen, så du ikke kun må nøjes med fx sygedagpenge for 30 t/u, men får for 37 t/u.

Hvis du har fået afslag på at få beregnet en ny sats, så kontakt FOA som vil undersøge om der kan søges med tilbagevirkende kraft.