En særlig situation kræver særlige tiltag

Vi har i den sidste måned været i en krisesituation, hvor vi dagligt har skullet lave nye tiltag – på arbejdspladserne har I skullet tilpasse jer alle de nye regler og vejledninger, samtidig med at regeringen laver nye og hurtige love og hjælpepakker, der skal skabe tryghed for den enkelte – for erhvervslivet – for økonomien – for sundhedsvæsnet……

Vi står nu i en ny hverdag, en hverdag vi sammen skal skabe: Ingen har svarene på hvordan det bliver - men der kommer en hverdag igen – der er lys forude og der er plads til, at vi forsigtigt kan begynde at se fremad.

Det bliver en svær proces, hvor vi skal hjælpe hinanden - rumme hinanden, såvel børn som voksne.
Vi skal lære at være i en uforudsigelig verden, hvor vi nogle gange bliver bekymrede, når vi ikke kender hverdagen i morgen.
Den gradvise genåbning af Danmark bliver en lang proces - muligvis flere måneder.
Og her kommer I – FOAs medlemmer – til at spille en central rolle. Langt de fleste af de opgaver, I løser, er hele grundlaget for, at vores velfærdssamfund kan fungere.

Derfor knokler vi også for at sikre, at genåbningen kommer til at foregå på en måde, der sikrer tryghed for jer og sikrer jeres arbejdsvilkår.

Genåbningen betyder også, at vi så småt skal begynde at arbejde med nogle af alle de langsigtede indsatser, der blev sat på pause den 11. marts herunder de af regeringens planer og reformer, som er særligt interessante for FOA fx tilbagetrækningsreform, velfærdslov, 10 årig psykiatriplan, Sundhedsreform, minimumsnormeringer.

Lokalt betyder genåbningen også, at vi så småt skal begynde at arbejde med nogle afdelingens langsigtede indsatser. FOAs nye mål: ”Bedre vilkår - mere velfærd” skal forankres i det lokale arbejde i afdelingen og i den nye uforudsigelige hverdag. Målene om bedre arbejdsvilkår, sikring af faglig udvikling, ordentlige lønforhold og ikke mindst et arbejdsliv, man kan holde til hele livet, er blevet endnu vigtigere i den nuværende krise og den ændrede hverdag.

I FOA Randers arbejder vi hver dag for sikring af jeres rettigheder. Sammen med de lokale tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter er vi i tæt dialog med arbejdsgivere og ledere for at sikre, at I kommer så trygt og godt igennem den nuværende situation som muligt.

Lene Hartmann
Afdelingsformand