Skjulte optagelser på Huset Nyvang

Kære medlemmer af FOA Randers
Det er nok ikke undgået jeres opmærksomhed, at der i øjeblikket er en rigtig trist sag på Huset Nyvang i Randers Kommune.
Optagelserne i TV2’s program: ”Plejehjemmene bag facaden” er lavet med skjulte kameraer i løbet af 14 dage i september 2019.

FOA Randers går på ingen måder ind for, at der bruges skjult overvågning, da dette er ulovligt, og I skal som ansatte kunne gå på arbejde uden frygt for at blive overvåget.

Det har betydet stor utryghed for personalet på Nyvang, og vi har igennem længere tid været i kontakte med medlemmerne, TR, AMR og ledelsen på Nyvang for at forsøge at afhjælpe situationen.

Det påvirker sikkert også jer i jeres daglige arbejde at vide, at kolleger er blevet overvåget på den måde, og derfor er det vigtigt, at I kontakter os, hvis I har behov for hjælp eller en snak.

Men nu er billederne der, og derfor er vi også nødt til at forholde os til dem.

Der er ingen undskyldning for de billeder, der blev vist i TV, men der er måske en forklaring. Årsagerne kan være mange: for lave bemandinger over lang tid, for mange vikarer, for stor udskiftning i personalegruppen, tungere beboere og manglende eller dårlig ledelse.

Der er ingen tvivl om, at jeres arbejdsvilkår er blevet forringet - det viser alle beregninger, og derfor er det ekstra vigtigt, at I italesætter fagligheden på jeres arbejdsplads. Alle skal tage ansvar for, at kerneopgaven løses med høj faglighed. Fagligheden skal være en del af dagligdagen, og I skal være nysgerrig overfor, hvordan kollegerne løser opgaverne, og endeligt skal I ikke acceptere ting, I ikke kan stå inde for.

I skal bruge jeres TR, AMR og jeres MED udvalg til at sætte fokus på faglighed og arbejdsmiljø.

Fra FOA gør vi alt hvad vi kan for at få politikerne til at forstå, at mange års besparelser har udhulet den offentlige service og gjort det vanskeligt for jer at udføre jeres arbejde tilfredsstillende. Påvirkningen foregår både på landsplan og lokalt, og på trods af den tragiske baggrund, så ser det ud til, at det endelig er gået op for politikerne, hvor store konsekvenser den nuværende økonomisk politik har haft.

I Randers Kommune har det i hvert fald betydet, at borgmesteren har inviteret os til en dialog om, hvordan vi kan at forbedre vilkårene konkret på Huset Nyvang. Der er indkaldt til møde i den kommende uge.