Demokraticamp og fagpolitisk påvirkning

FOA Randers havde sendt 2 fællestillidsrepræsentanter Jack og Maria-Louise afsted på FOAs Demokraticamp på Folkemødet.
Måske har du fulgt med på FOA Randers Facebook side i juni, hvor vi skrev dagbog fra Bornholm.

På Campen skulle vi gennem undervisning og praktiske øvelser trænes i at aflevere et budskab, så vi kan påvirke politiske emner, der har indflydelse på vores og ikke mindst vores kollegers arbejdsliv og hverdag.

Da vi lettere trætte vinkede farvel til hinanden på perronen en regnvåd juni aften, var vi begge godt klar over, at selve Folkemødet blot var katalysatoren for det videre arbejde, vi brænder for som FTR.

På Folkemødet kom vores Statsminister på et afkortet visit, da hun kort forinden havde oplevet et overfald. Medieverden havde travlt med at skrive om overfaldet, både som alvor og med et humoristisk islæt. Overfaldet og måden, der blev talt om det efterfølgende, satte gang i en samtale mellem os.

Risikoen for at opleve vold, trusler og krænkende adfærd er i større og større grad en del af hverdagen, når man arbejder på velfærdsområdet.

Vi kommer fra forskellige arbejdspladser, hvor Jack er ansat i den kommunale ældrepleje og kan især nikke genkendende til oplevelsen af et øget frustrationsniveau blandt de ældre, pårørende og kolleger. Frustrationer, der stammer fra en økonomistyring, der ikke giver mulighed for, at der er tilstrækkeligt med faglærte medarbejder og som betyder, at der mangler tid til at udføre opgaverne fagligt og menneskeligt tilfredsstillende.

Maria-Louise oplever i Behandlingspsykiatri vold og trusler i arbejdet med psykiatriske patienter. Det er et klart udtryk for en psykiatri, der har store udfordringer med at have de nødvendige ressourcer. Der er nu udfærdiget en 10 års plan for psykiatrien, som forhåbentlig kan være med til at vende udviklingen, så vi kan opleve, at patienter får rettidig behandling, ikke falder ud af systemet eller skal have en behandlingsdom for at opnå hjælp og behandling.

Når vi ønsker at sætte fokus på emnet, er det fordi vi i den grad har behov for at sikre det gode arbejdsmiljø på alle arbejdspladser. Vi skal stå fast på, at ingen skal opleve at stå i situationer, hvor der ikke er tilstrækkelig faglige viden, normering eller personalesammensætning til at løse opgaven.

Emnet er stort og komplekst, men for os begge gælder det, at vi vil forsøge at få politikerne til at lave langsigtede, holdbare planer. Der skal ikke symptombehandles.

Nu har vi - med FOA Randers i ryggen - et rigtig godt fundament. Maria-Louise er blevet en del af Taskforce i Region Midtjylland, der har til opgave at skabe sikkerhed på arbejdspladserne. Jack er blevet en del af ”tjenestenrNU” - en arbejdsgruppe, der på tværs af landet arbejder for at sikre medarbejderes muligheder for navnebeskyttelse.

Vi håber, du måske er blevet inspireret til at tage en drøftelse på din arbejdsplads. Hvordan sikrer vi det gode arbejdsmiljø, skaber den sikkerhed og tryghed, der skal til.

Demokraticamp 2024 var en inspirerende og læring oplevelse.
Ydmyge over vi måtte deltage har vi nu forpligtet os til at arbejde videre med de metoder, vi har tillært os.

Jack Thorøe og Maria-Louise Eskerod