Træning i arbejdstiden er godt, men det er svært at få til at fungere i dagligdagen, sagde FOA SOSUs bestyrelsesmedlem Jean Petersen (th), da hun tog ordet under en af FOlkemødets debatter om arbejdsmiljø.

Sundere arbejdspladser kræver samarbejde

Folkemødet resulterede i en aftale mellem fagforeningen og Københavns Kommune om sammen at se på tilrettelæggelsen af øvelser i arbejdstiden.

Hvordan kan vi tilrettelægge arbejdet bedre, så vi kan holde til det i et helt arbejdsliv? Det spørgsmål blev debatteret flittigt på Folkemødet, der fandt sted på Bornholm i sidste uge.

Svaret fik vi ikke i Allinge, men fagforeningen fik et borgmester-håndslag på, at der skal ses på det i fællesskab.

Svært at få til at fungere

I sundheds- og omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune har man indført træning i arbejdstiden for alle medarbejdere, og sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling sad derfor i panelet ved en debat om holdbart arbejdsliv, arrangeret af FOA og 3F.

Undervejs i debatten måtte Sisse Marie Welling dog se konceptet omdøbt til ”øvelser i arbejdstiden”. Det er nemlig langt fra alle steder, at træningen fungerer efter hensigten, som tillidsrepræsentant og bestyrelsesmedlem i FOA Social- og sundhedsafdelingen Jean Petersen forklarede, da hun tog ordet under debatten.

”Der er ikke tid til at klæde om, så vi træner i vores varme uniformer. Det kan derfor kun blive til lidt øvelser for skuldrende”, sagde Jean Petersen, der også problematiserede, at træningen skal tilrettelægges ”inden for drift”, og at der derfor ikke er nogen til at tage klokkerne, mens nattevagten træner.

"Træning i arbejdstiden er godt, men det er svært at få til at fungere i dagligdagen", som hun sagde.

Skåret ned til et minumum

Også faglig sekretær i FOA Social- og Sundhedsafdelingen Charlotte Von Mehren tog ordet:

”Lad os kalde det ”øvelser” i stedet for, for træning er det ikke, og det bliver det heller ikke i en dagligdag, hvor vores faggrupper er skåret ned til et minimum”, fastslog hun og rakte hånden ud mod borgmesteren:

”Men hvis du vil indgå sammen med os i et samarbejde, så lad os sætte os ned og finde ud af, hvordan vi kan planlægge helt anderledes, så vi kan få lavet nogle øvelser i arbejdstiden, som både kommer medarbejdere og borgere til gode”.

Den vigtigste medspiller

En sådan invitation kan man ikke sidde overhørig, og det gjorde Sisse Marie Welling da heller ikke.

”Det er jeg rigtig rigtig glad for, at I vil være med til, for jeg kan ikke gøre det her alene”, sagde borgmesteren og tilføjede:

”Jeg synes, at I er den vigtigste medspiller, hvis vi skal have gjort noget ved arbejdsmiljøet og sikre, at når de har besluttet på Christiansborg, at man skal blive ved, til man er 72 år, at man så også kan holde til det. Det er mit ansvar, men jeg kan ikke gøre det uden jer”.

Lobbyarbejde

Også i forhold til fagforeningens andre indsatsområder og kommuner blev Folkemødet brugt til lobbyarbejde.

Eksempelvis måtte en psykiatrisk overlæge efter en opsang fra FOA Social- og sundhedsafdelingens bestyrelsesmedlem Lisbeth Glaven erkende, at psykiatriens medarbejderstab består af andre end læger og psykologer, som ellers havde været det eneste fokus for en debat om tværfaglighed.

Desuden gik borgmestrene fra en række omegnskommuner hjem med nye aftaler i kalenderen efter at være blevet passet op af fagforeningens faglige sekretærer.