SOSU i 6. klasse
I Brøndby Kommune snuser folkeskoleelever til SOSU-området allerede i 6. klasse. Målet er at flere får en uddannelse, og at der skaffes flere hænder til social- og sundhedsområdet.
Af: Anne Guldager
”Bor der nogen her?”.
En dreng kigger nysgerrigt ind ad det store vindue til et rum, der med sine tunge møbler og nips kunne være bolig for en gammel bedstemor.
”Nej, det er et værksted, ligesom man også har på skoler, hvor man uddanner sig til tømrer”, forklarer underviseren fra SOSU H i Brøndby. Hun er elevernes vært i de to dage, hvor deres undervisning er rykket ud af folkeskolen og ind på SOSU-skolen.
I rummet over for, som ”lugter af oldemor”, som en elev bemærker, er der mellem gamle hyggelige møbler spredt dukker til genoplivning ud over gulvet.
”Ham der ser død ud”, siger en af drengene, inden han med sin makker kaster sig over dukken for at få at få liv i den igen.
Imens diskuterer et par piger, hvem der skal have den i deres øjne væmmelige tjans med at give mund til mund, indtil den ene af dem skærer igennem:
”Du snaver!”, beordrer hun.
De skal have en god oplevelse
”Det vigtige er, at de får en sjov oplevelse og en god oplevelse, mens de er her. Det handler ikke så meget om uddannelsesvalg her og nu, men om at komme herfra med erfaringer, man husker og kan bruge, dén dag man skal træffe valg for sig selv”, forklarer pædagogisk konsulent Thilde Nordly, der har været med i tilrettelæggelsen af forløbet.
Alt for mange unge i Brøndby Kommune får ikke en uddannelse. Samtidig er der udsigt til alvorlig mangel på hænder i hjemmeplejen i de kommende år, så 6. klassernes besøg på SOSU H er ikke bare leg, men også blodig alvor.
Spørger man formand for Brøndby Kommunes børneudvalg, Arno Hurup Christiansen (S), er der også et tredje formål med elevernes besøg.
”Uanset om de vælger at vende tilbage hertil for at tage en uddannelse, vil det være med til at højne fagets anseelse, når eleverne lærer værdien af, at der er nogen, der påtager sig den her opgave”, mener han.
”I de små klasser vil alle være brandmænd og politibetjente, og senere kommer fokus på gymnasieuddannelserne. Hvis vi skal have fat i dem og åbnet deres øjne for erhvervsuddannelserne, er 6. klasse et godt tidspunkt at sætte ind. Alle i børneudvalget er enige om, at det her er noget, der skal fortsætte”, forsikrer Arno Hurup Christiansen.
Jakke og sko på
”Du skal til højre for helvede!”
Eleverne har kastet sig over den svære opgave det er at afhjælpe nedsat funktion hos et andet menneske.
En dreng med bind for øjnene og en blindestok i hånden fægter vildt omkring sig, mens en kammerat forsøger at lede ham uden om et bord ved at tage ham i hånden.
”Du skal tage ham under armen”, retter underviseren, og straks går det bedre.
En anden kæmper med at give en kammerat med en lam arm jakke og sko på, men må konstatere, at det ikke er lige så let, som det ser ud.
”Når man går ind ad døren her, bliver man en helt, fordi man har valgt at arbejde med mennesker og for mennesker”, siger underviseren, og en pige vifter ivrigt med fingeren for at fortælle, at hun kender en af heltene.
”Min mor har også været social- og sundhedsassistent, men det er lang tid siden. Hun var sådan en, der cyklede rundt til andre menneskers huse”.
En dreng byder over og siger triumferende: ”Jeg har rigtig meget familie, der har gået her!”.
Fakta om forløbet
Forløbet for 6. klasserne er tilrettelagt af Ungdomsbyen med støtte fra Nordea-fonden. Det er udviklet i samarbejde med Brøndby Kommunes lærere og elever og er en del af uddannelsesvejledningen. Alle kommunens 6. klasser gennemgår et forløb på fire dage under overskriften "Sammen passer vi på fremtiden".
Dag 1: Besøg i Ungdomsbyen, hvor elever præsenteres for SOSU-området gennem spil og aktiviteter.
Dag 2 og 3: Tilbringes på SOSU H i Brøndby, hvor eleverne afprøver en række færdigheder fra SOSU-området.
Dag 4: Foregår i det lokale kulturhus, hvor eleverne interviewer nogle af kommunens ældre.
Læs mere på ungdomsbyen.dk
Faglært til fremtiden
I samarbejde med ungdommens uddannelsesvejledning og grundskoler på Vestegnen er LO Hovedstaden i gang med det 3-årige projekt ’Faglært til fremtiden – Flere unge i erhvervsuddannelserne i Region Hovedstaden’.
Målet med projektet er, at 25 procent af de unge i Region Hovedstaden i 2020 vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Projektet arbejder med tidlig vejledning om erhvervsuddannelserne allerede fra 6. klasse, målretning af erhvervspraktikken, brugen af rollemodeller og samarbejde med forældre om elevernes uddannelsesvalg.
Læs mere på lohovedstaden.dk