Philip Scheel vil uden forbehold anbefale andre at blive censor. ”Jeg taler altid varmt om det, for det er en fed ting”, erklærer han.
Foto: Mark Knudsen

Man skal have haft hænderne i bolledejen for at kunne omdanne teori til praksis

Social- og sundhedsassistent Philip Scheel er censor på social- og sundhedsuddannelserne på SOSU H.

Når elever på social- og sundhedsuddannelserne afslutter deres grundforløb med eksamen, møder mange af dem Philip Scheel ved eksamensbordet.

Den 27-årige social- og sundhedsassistent har nemlig det seneste år fungeret som ekstern censor ved SOSU H.

Skolen hev fat i ham, da han uddannede sig til praktikvejleder, og spurgte, om han havde lyst til at blive censor. Og Philip Scheel sagde ja med det samme.

”Det er spændende rent fagligt at møde eleverne og høre deres fortolkninger af det, de har lært. Og så giver det mig noget på det personlige plan, at jeg kan være med til at bringe eleverne godt igennem. Det var også derfor, jeg blev praktikvejleder”, fortæller han.

Før en eksamen læser Philip Scheel grundigt op på det materiale, eleverne skal eksamineres i.

”De har kæmpet og knoklet, så det mindste, jeg kan gøre, er at gøre mig umage med forberedelsen. Det gør også, at jeg holder mig orienteret om den faglige udvikling og kan holde øje med, om der kommer ny viden, jeg kan inddrage i min egen faglige praksis”.

Ingen er dumpet

Philip Scheel færdiggjorde sin egen uddannelse til social- og sundhedsassistent i 2018 og har siden været ansat på Demenscentret Pilehuset i København.

Her er han praktikvejleder og kan bruge sine erfaringer fra censorarbejdet i hverdagen med eleverne.

”Jeg ved, hvad de kommer til at stå i til eksamen og kan derfor forberede dem på det i praktikken. Nogle er meget nervøse, og dem kan jeg berolige, mens andre har en helt urealistisk opfattelse af, hvad en eksamen er, og tror, at de kan komme sovende til det”.

Endnu har Philip Scheel ikke dumpet nogen ved eksamensbordet, og kun en enkelt har været tæt på.

”Underviserne og jeg har indtil videre været enige i vores bedømmelse, men vi lægger ikke altid vægt på det samme. For mig handler det ikke så meget, om de har læst en bog og har indlært noget teori. Det kan alle gøre. Det vigtige for mig er, om de kan omsætte teorien til praksis”.

Vil gerne være underviser

Philip Scheel er glad for arbejdet med eleverne både som vejleder og ved eksamensbordet, og der er umiddelbart kun én ting, der vil kunne få ham til at overveje at droppe det:

”Jeg har leget med tanken om at blive underviser på skolen. Selvom det ikke er afgørende, synes jeg, at det betyder meget, at underviserne selv kommer med en baggrund fra faget. Det giver en dybere forståelse, når man selv har haft hænderne i bolledejen”, mener han.

”Hvis man har været der selv, kan man krydre teorien med egne historier fra praksis og sige ”det her står i bogen, men nu skal I høre, hvordan jeg har oplevet det”.

 


Vil du være censor?

SOSU H er jævnligt på udkig efter nye censorer.

Læs her, hvad det indebærer at være censor, og find ansøgningsskemaet: https://sosuh.dk/om-sosu-h/ledige-stillinger/censor/