Foto: Mark Knudsen, Monsun

Hvad har chaufførers arbejdsforhold med os at gøre?

FOA SOSU stod tidligt op for at bakke op om 3F’s utrættelige kamp for tryghed og ordnede forhold for de chauffører, der kører varer ud for online-supermarkedet nemlig.com

De har stået der i regn og blæst, om søndagen – og ikke mindst i mørke.

I flere måneder har morgenfriske repræsentanter fra 3F's Transportgruppe slået lejr foran online-supermarkedet Nemligs enorme lager i Brøndby for at markere deres modstand mod de forhold, chaufførerne arbejde under.

Denne morgen har en lille flok fra FOA SOSU sluttet sig til de morgenfriske 3F’er for at vise fagforeningens opbakning.

Fralægger sig ansvaret

I modsætning til andre onlinesupermarkeder har Nemlig ikke ansat deres egne chauffører.

Chaufførerne er i stedet for tilknyttet selvstændige vognmænd, og Nemlig mener derfor ikke, at de har ansvar, for hvilke forhold chaufførerne arbejder under.

Flere chauffører har blandt andet i dagbladet Politiken fortalt, hvordan de til en timeløn på 75 kroner arbejdede syv dage om ugen, 15 timer i døgnet uden pauser og med risiko for at få bøder, der var større end deres indtjening, hvis de ikke leverede til kunderne inden for en tidsfrist på få minutter.

Efter historierne kom frem, har Nemlig strammet deres krav til vognmændene om aflønning af chaufførerne og suspenderet bødesystemet. Men chaufførerne er stadig ikke i nærheden af at have de ordnede forhold, der bør gælde på det danske arbejdsmarked, mener 3F.

De bliver derfor stående og er som månederne er gået efterhånden kommet på både smil og vink med mange af chaufførerne.

3F’s holdning er, at Nemlig selv skal ansætte chaufførerne og tegne overenskomst, ligesom de øvrige danske onlinesupermarkeder har gjort, i stedet for at kaste ansvaret for chaufførerne fra sig.

Fælles kamp

Når den lille gruppe fra FOA SOSU i dag er stået tidligt op, er det fordi kampen rækker længere end Nemligs chauffører, forklarer næstformand Charlotte von Mehren.

”Hvis vi ikke råber vagt i gevær, breder de dårlige arbejdsforhold til andre dele af arbejdsmarkedet”, advarer hun.

”På vores eget område har vi vikarer, der er en slags moderne daglejere, som bliver hyret ind om morgenen og afskediget igen, når de går hjem. De arbejder ganske vist under en overenskomst, men uden mange af de rettigheder, der følger med – for eksempel løn under sygdom”.

Charlotte von Mehren understreger, at de forhold, chaufførerne hos nemlig.com bliver budt, er i en helt anden liga, men den fælles overligger er kampen for ordnede forhold på arbejdsmarkedet.

”Det er det, fagbevægelsen er sat i verden for, så 3F’s kamp er også vores kamp”, erklærer hun.

Krævet efterbetaling

Også arbejdsforholdene på Nemligs lager er i 3F’s søgelys. Her har medarbejderne overenskomst, men de er underlagt et højt tidspres og bliver fyret eller sat ned i tid, hvis de ikke arbejder hurtigt nok.

I Politiken har en forsker i fysisk nedslidning kaldt arbejdsforholdene ”urimeligt belastende fysisk såvel som psykisk”.

Nemlig.com er ejet af moderselskabet Intervare, der har aftaler med flere kommuner om levering af dagligvarer til kommunens ældre borgere.

Københavns Kommune har i kølvandet på historierne om Nemlig anklaget Intervare for underbetaling og krævet efterbetaling til en gruppe chauffører, hvis samarbejdet skal fortsætte.

Også andre kommuner og Region Hovedstaden overvejer at afsluttet samarbejdet med Nemlig og Intervare.

Lagt på den 21.09.2021