Camilla Green Paulsen og Birgit Skog i et af SOSU H's "Praksis labs", hvor en stor del af undervisningen foregår.
Foto: Mark Knudsen/Monsun

Undervisning som karrierevej

Der er plads til langt flere undervisere med SOSU-baggrund på social- og sundhedsuddannelserne. Det mener Birgit Skog og Camilla Green Paulsen, der begge er social- og sundhedsassistenter og undervisere på SOSU H

Social- og sundhedsassistenterne Birgit Skog og Camilla Green Paulsen har verdens bedste job.

Det synes de i hvert fald selv, og derfor undrer det dem også, at der ikke er flere med samme baggrund, der søger deres vej - som undervisere for social- og sundhedshjælper-elever.  

Birgit Skog gætter på, at noget af forklaringen skal findes i, at mange slet ikke ved, at det er en mulighed at blive ansat som underviser med en baggrund som social- og sundhedsassistent.

”Som assistent tænker man ikke på, at man kan blive underviser. Det gjorde jeg heller ikke selv, før der var en, der skubbede mig. Jeg havde ikke selv tænkt tanken, selvom jeg i mange år havde beskæftiget med elever, både som vejleder og uddannelsesansvarlig”.

Heller ikke Camilla Green Paulsen havde tænkt i de baner, selvom også hun havde været vejleder i mange år.

”Når skolen slår en stilling op, bliver der søgt efter en ”sundhedsfaglig underviser”, ikke specifikt en social- og sundhedsassistent. Det var nogen i mit private netværk, der spurgte, om det ikke var noget for mig. Jeg anede ikke, at det var en mulighed. Jeg så ikke mig selv som en sundhedsfaglig underviser, men det er jo det, man er som praktikvejleder”.

Forstår helheden

Sammenlignet med de største faggrupper, sygeplejersker og læreruddannede, udgør social- og sundhedsassistenterne kun en brøkdel af underviserne, men tallet stiger, og det bør det blive ved med, mener de to undervisere.

”Tværfagligheden og for eksempel terapeuternes viden inden for blandt andet rehabilitering er vigtig. Men vi forstår og kan formidle helheden i vores egen faglighed på en anden måde”, siger Camilla Green Paulsen.

”På alle mulige andre erhvervsuddannelser er det jo også folk inden for faget, der underviser”, tilføjer Birgit Skog. 

Relationer som drivkraft

Når Camilla Green Paulsen og Birgit Skog skal beskrive deres arbejdsliv, dukker ordet privilegeret hurtigt op. Og det er ikke kun fordi de har juleferie, sammenhængende sommerferie og ikke arbejder på skæve tidspunkter, understreger de begge.

”Det var relationsarbejde, der fik mig til at vælge min praksis i plejen, og det er relationer, jeg arbejder med her. Relationsarbejdet er min drivkraft og det, der giver mig lyst til at stå op af sengen og gå på arbejde. Og så synes jeg, at det er sjovt at formidle – det er jo super meningsfuldt”, siger Camilla Green Paulsen.

”Jeg synes, det er fantastisk”, tilføjer Birgit Skog. ” At formidle og give noget videre til nogle andre og se dem vokse og udvikle sig inden for faget. Nogle af eleverne er ved at kravle ind under bordet, når de starter, fordi de er generte – og så kommer de ud med 12-taller og er meget på”.

De første tillidsrepræsentanter

Birgit Skog og Camilla Green Paulsen blev i februar sidste år valgt som SOSU H’s første tillidsrepræsentanter for social- og sundhedsassistenterne.

De tror begge, at de kan være med til at skubbe på udviklingen, så antallet af undervisere med SOSU-baggrund vokser.

”Bare det at sidde med ved bordet til møderne sammen med direktionen og de øvrige tillidsrepræsentanter gør jo, at der kommer en større bevidsthed om, at vi er her, og at vi er her for at blive. Vi oplever et positivt samarbejde hele vejen rundt, men vi kan ikke komme udenom, at vi antalsmæssigt er mini-putter. Men målsætningen om, at der skal være flere af os, bliver mere tydelig, når der så også rent faktisk er nogen, der repræsenterer gruppen”, siger Camilla Green Paulsen.


Krav om diplomuddannelse

Det er et krav, at undervisere senest 4 år efter ansættelsen skal have gennemført en pædagogisk diplomuddannelse. Det gælder alle uanset faglig baggrund.

På SOSU H underviser social- og sundhedsassistenterne med diplomuddannelser (eller undervejs med diplomuddannelse) og andre overbygninger på alle forløb indenfor deres fagekspertise.

En social- og sundhedshjælper med en diplomuddannelse vil kunne undervise på hjælperuddannelsen. SOSU H har ifølge direktør Jeppe Rosengård Poulsen sparsomme erfaringer med social- og sundhedshjælpere som undervisere på grundforløb 2.


SOSU H

SOSU H er Danmarks største SOSU-skole med 9 afdelinger fordelt over Region Hovedstaden med tilsammen ca. 480 ansatte.


Læs også: 

Det går for langsomt med at få flere undervisere med sosu-baggrund, mener faglig sekretær Janine Almy

SOSU H's direktør vil gerne have flere undervisere med sosu-baggrund