Fokus på natarbejde
Arbejdsgiverne og de faglige organisationer har med OK24 givet hinanden håndslag på, at anbefalingerne om natarbejde skal op af skuffen og ud at leve i virkeligheden.
Foto: Colourbox

Mere fokus på natarbejde

Med de nye overenskomster på det offentlige område er der kommet mere fokus på at begrænse de negative konsekvenser af natarbejde.

Det er ikke uden omkostninger at arbejde om natten og sove, når solen er stået op.

Mange medarbejdere på social- og sundhedsområdet har prøvet på egen krop, hvordan kroppen reagerer på at få vendt op og ned på døgnet, og skulle man være i tvivl, taler forskningen sit tydelige sprog.

Der er 22 procent højere risiko for, at man melder sig syg efter en nattevagt end efter en dagvagt. Og risikoen for at melde sig syg efter tredje nattevagt i træk er 44 procent højere sammenlignet med første nattevagt.

Det har længe været kendt, at der kan være sammenhæng mellem natarbejde og risiko for udvikling af brystkræft, men natarbejde kobles nu også til prostata, tyk- og endetarmskræft.

Forskningen viser desuden en tydelig sammenhæng mellem natarbejde og risikoen for abort.

Også den generelle sundhed kan blive påvirket. Forskningen peger på, at medarbejdere med fast natarbejde er mindre tilbøjelige til at stoppe med at ryge, har sværere ved at blive mere fysisk aktive i deres fritid og har større risiko for udvikling af diabetes.

Ind i overenskomsten

På den baggrund er Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) kommet med en række anbefalinger til, hvordan natarbejdet bør tilrettelægges.

Blandt andet lyder anbefalingen, at man ikke bør have mere end højst tre nattevagter i træk.

Anbefalingerne er ikke nye, men det nye er, at de nu er blevet indarbejdet i overenskomsterne. Arbejdsgiverne og de faglige organisationer har dermed givet hinanden håndslag på, at anbefalingerne skal op af skuffen og så vidt muligt ud at leve i virkeligheden.

Ansøgerne holdt sig væk

Allerede i 2019 besluttede Sundhedsforvaltningen i København, at nye medarbejdere udelukkende skulle ansættes i vagtskemaer med højst fire nattevagter i træk.

Beslutningen måtte dog hurtigt droppes igen, da de kortere rul fik ansøgerne til at holde sig væk, og andre kommuner har gjort samme erfaringer.

Det er derfor heller ikke fagforeningens mål at afskaffe alle rul med 7 nattevagter i træk, understreger medlem af politisk ledelse Eva D’Artibale, som har det politiske ansvar for fagforeningens indsats omkring arbejdsmiljø.

”Vi ved godt, at mange af dem, der arbejder i fast nattevagt hver anden uge, trives med det og på ingen måde ønsker sig at få det lavet om. Vi er ikke sat i verden for at trække noget ned over hovedet på vores medlemmer. Men med overenskomstaftalen har vi fået et medansvar for, at anbefalingerne bliver fulgt - eller i hvert fald sikre, at det sker på et oplyst grundlag, hvis medlemmerne selv vælger at gå imod anbefalingerne”.

Af samme grund var NFAs anbefalinger et punkt på fagforeningens årlige konference for tillidsrepræsentanter i april måned, hvor tillidsrepræsentanterne fik en grundig gennemgang af den forskning, der ligger bag.

Helbredskontrol

En af de knapper fagforeningen har at skrue på, hvis de usunde rul ikke kan udryddes, er at sætte fokus på, om medarbejderne får de helbredskontroller, som de ifølge en vejledning fra Arbejdstilsynet har krav på, mener Eva D’Artibale.

”Nu har vi en aftale med arbejdsgiverne om, at der skal fokus på at forebygge helbredsmæssige konsekvenser af natarbejde. Derfor har jeg også tillid til, at arbejdsgiverne vil være enige med os i, at det er dem, der skal være opsøgende. Helbredskontrol er ikke bare noget, medarbejderne har ret til – i vores optik er det noget, arbejdsgiverne har pligt til”.

NFAs anbefalinger

• Højst 3 nattevagter i træk.
  • Mindst 11 timer mellem to vagter.
  • Højst 9 timers varighed pr. vagt.
  • Maksimalt 1 nattevagt pr. uge for gravide

OK24: Fokus på natarbejde

De nye overenskomst for ansatte i både regioner og kommuner indeholder et fokus på natarbejde.

Det anbefales, at arbejdet tilrettelægges med så få natteskift som muligt, og at den enkelte højest har tre nattevagter i træk.

Konkret anbefales det, at gravide højest må have én nattevagt om ugen, og at aftalen skal være på plads senest 14 dage efter, at lederen er blevet underrettet om, at en medarbejder er gravid.

Som en del af den kommunale overenskomst er der afsat 500.000 kroner til et projekt, der skal rådgive medarbejdere og ledere om, hvordan man kan tage højde for den risiko, der kan være i forbindelse med natarbejde – eksempelvis hvis man arbejder mere end tre nattevagter i træk.