Kraftig stigning i antal ældre over 80 år

I 2035 vil der være 144.000 flere ældre danskere over 80 år. Der er store forskelle i væksten fra kommune til kommune.

Om blot 10 år vil der være 45 procent flere ældre over 80 år i Danmark end i dag. Det er næsten 150.000 flere end i dag. Det viser tal fra Danmarks Statistiks fremskrivning af befolkningstallet, som FOA har beregnet. Det er en gruppe hvor af mange vil søge hjælp og støtte hos den kommunale ældrepleje.

”Den store stigning i ældres andel af befolkningen understreger, hvor vigtigt det er, at vi får fremtidssikret ældreområdet, så vi sætter den ældre i centrum, dropper unødigt bureaukrati og sætter personalets faglighed fri. Ellers kan vi om få år ikke levere, den hjælp og pleje vores ældre har fortjent,” siger Tanja Nielsen, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

Der er store forskelle mellem de enkelte kommuner, og dermed hvor mange flere ældre borgere, som kommunerne skal kunne rumme i hjemmeplejen og på plejehjem. Flere end 30 kommuner vil frem mod 2035 have mere end 50 procent flere ældre borgere end i dag, mens andre otte kommuner vil se en stigning på mindre end 30 procent.

Finansministeriet beregnede sidste år, at vi på landsplan får brug for 17.000 flere social- og sundhedsansatte i 2035, hvis antallet af social- og sundhedsassistenter og -hjælpere skal følge aldersudviklingen.

”Det behov er i hvert fald ikke blevet mindre med den nye fremskrivning. Vi skal gøre alt, hvad vi overhovedet kan for at holde på de dygtige social- og sundhedsansatte, vi har i dag og på at tiltrække endnu flere. Det handler om ordentlige arbejdsforhold. Alt for mange må i dag trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, fordi de er slidt op,” siger Tanja Nielsen.