I dag samler FOA 1.200 tillidsfolk til kæmpe løntræf

Flere end 1.200 tillidsvalgte mødes i dag i Fredericia, når FOA afholder et løntræf, der skal styrke forbundets arbejde med løn til medlemmerne – både lokallønsandele, korrekt lønudbetaling og lønkrav i forbindelse med overenskomstforhandlinger.

FOA skærper sit fokus på løn, når dørene åbnes til Messe C i Fredericia.

Anledningen er et stort løntræf, hvor formålet er at styrke de tillidsvalgte i deres arbejde med løn. Derudover skal FOA kigge frem mod overenskomstforhandlingerne i 2024, hvor løn er en hjørnesten.

- Vi sætter fuld fokus på lønnen til FOAs mange faggrupper. Det er et spørgsmål, der fylder rigtig meget for vores medlemmer for tiden, fordi mange er hårdt ramt af prisstigninger, siger Mona Striib, forbundsformand i FOA.

- Det skal handle om, hvordan FOAs medlemmer får en fair andel af de lokale lønmidler, og det handler om de tonsvis af lønsager, hvor FOA skal rejse krav om for lidt udbetalte lønkroner, forklarer Mona Striib.

Debatten om en retfærdig løn til de ansatte i velfærdssektoren vil også fylde for de mange tillidsvalgte, fortæller Mona Striib:

- FOA har i mange år kæmpet for en mere retfærdig løndannelse – mere lighed i lønnen. Regeringen har nedsat en lønstrukturkomite, der snart skal komme med sine anbefalinger, og lønnen for offentligt ansatte er blevet et varmt politisk emne forud for det kommende valg. Derfor skal vi også have en diskussion med hinanden om, hvad der er af muligheder frem mod overenskomstforhandlingerne, og hvordan vi kommer derhen.

Løntræffet løber over to dage, og pressen er velkommen tirsdag den 6. september mellem 9 og 13. Det foregår i Messe C. Vestre Ringvej 101, 7000 Fredericia.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning