Sektorformand Tanja Nielsen, Social- og Sundhedssektoren i FOA

Debatindlæg

Rekrutteringsdagsordenen fylder helt vildt meget

Der er så stor mangel på personale i ældreplejen, at »vi kommer til at tage en debat om, hvilke opgaver vi ikke skal løfte fremadrettet.« Sådan lyder det fra Tanja Nielsen, sektorformand i FOA.

Det overskygger næsten alle andre udfordringer på ældreområdet: Manglen på arbejdskraft. Faktisk er manglen så presserende, at man i ældreplejen både fagligt og politisk må til at tage en ubekvem debat om, hvad man kan undvære.

Sådan lyder udmeldingen fra Tanja Nielsen, som er formand for social- og sundhedssektoren i FOA. Læs hendes svar her på fem spørgsmål i Seniormonitors serie ’Fem minutters inspiration’.

Hvad er du mest optaget af på ældreområdet lige nu?

»Jeg er optaget af, hvordan den kommende ældrelov lander. Så har jeg selvfølgelig også fokus på, hvordan debatten om sundhedsstrukturen lander. De politiske beslutninger her kan få meget stor betydning for kommunernes arbejde på ældreområdet.«

Rekruttering er alfa og omega

Hvilke tendenser på ældreområdet er du nysgerrig på?

»Rekrutteringsdagsordenen fylder helt vildt meget. Der er jo en konstant bekymring for, at der ikke er medarbejdere nok til at klare opgaverne. For at de allermest sårbare kan få nok hjælp, kommer vi til at tage en debat om, hvilke opgaver vi IKKE skal løfte fremadrettet.«

»Der kan være nogle ekstra goder som hovedrengøring og noget andet praktisk hjælp, som det offentlige måske ikke behøver at tage sig af. Den personlige pleje og omsorg derimod skal bevares, hvis det står til mig.«

»Jeg er også optaget af, at mange kommuner er i gang med at etablere små tværfaglige teams. Og der er lige blevet afsat ekstra midler til det formål som led i ældrereformen. Det koster mange penge og kræfter at lægge om til små teams, og det er spændende at se, hvordan der bliver arbejdet med det.«

Hvad tror du, vi kommer til at tale meget mere om på ældreområdet i fremtiden?

»Det afhænger en del af, hvad resultatet bliver af debatten om strukturen på sundhedsområdet. Men en af de ting, vi kommer til at diskutere er definitionen af helhedspleje. Regeringen taler udelukkende ud fra serviceloven og nævner rengøring og bad som eksempler på, hvad der indgår i helhedspleje. For os at se i FOA er helhedspleje alt, hvad der vedrører borgeren fysisk, psykisk og socialt.«

»Vi kommer nok også til at tale mere om de pårørende. Her tror jeg, at vi skal passe på med ikke at drive rovdrift på de pårørende, for de gør jo i forvejen en kæmpe indsats og render fra Herodes til Pilatus for at vaske tøj og ordne andre ting.«

»I stedet kan man nok kigge på, om civilsamfundet kan komme mere på banen. Eksempelvis gør Ældre Sagens og Dansk Røde Kors’ frivillige en stor indsats og kan nok gøre endnu mere for at forsøde tilværelsen for de ældre.«

Spændende samarbejde i Region Syd

Er der nogle tiltag på ældreområdet, som du synes er inspirerende eller udtryk for ’best practice’?

»Region Syd har et godt samarbejde med kommunerne om så vidt muligt at give ældre behandling i eget hjem. Hospitalernes akutafsnit samarbejder med kommunernes akutteam på en måde, så man kan se i statistikkerne, at der kommer meget færre indlæggelser.«

»Et andet inspirerende eksempel er Københavns Kommunes anstrengelser med at hjælpe tosprogede medarbejdere i ældreplejen med deres sprogudfordringer.«

Hvem på ældreområdet inspirerer dig mest og skal svare på ovenstående spørgsmål næste gang?

»Det skal Mona Jepsen. Hun er social- og sundhedsassistent på demensområdet i Vejen Kommune. Hun inspirerer mig som formand og fylder mig med stolthed over at være i faget. Hun er virkelig god til at fortælle om sit arbejde og blev inviteret af Mette Kierkgaard til at bidrage til arbejdet med ældrereformen.«

Bragt i Seniormonitor, den 7. oktober 2024