Debatindlæg
Vi frygter, at opdelingen af sygeplejen fører til mere bureaukrati
I regeringens reformforslag er det uklart hvilke dele af sygeplejen, der rykkes til regionerne som akutsygepleje, og dét risikerer at skabe flere unødige regler og bureaukratiske overgange, skriver Tanja Nielsen.
En succesfuld reform af sundhedsvæsenet begynder og slutter med, at vi skaber en ægte helhedspleje, der omfatter alle opgaverne omkring den enkelte borger.
Det gør vi ved at skabe de bedste rammer for de forskellige medarbejdergrupper, således at de borgere, der har brug mange forskellige sundhedsmæssige tiltag, får de allerbedste ydelser.
Det er den retning, regeringens reformforslag sætter, en retning mod mere nærhed og lighed i sundhed.
Men jeg er bekymret for, hvad det betyder, når man foreslår at opdele den sygepleje, der i dag er i kommunerne, i en almen sygepleje, der bliver i kommunerne, og i en akut-sygepleje, der flyttes til regionerne.
"Vi ses i morgen"
Hvis man flytter akutsygeplejen, er spørgsmålet om der vil være nok sygeplejersker til stede til alle de små tværfaglige teams. Hvis mange sygeplejersker ansættes i regionale enheder, kan de små tværfaglige teams blive klemt på sygeplejebemandingen, og bare blive til små teams.
Når man som social- og sundhedsassistent- og hjælper eller sygeplejerske træder ind i hjemmet hos en ældre borger, som på grund af alder og sygdom har brug for hjælp, kræver det stærke faglige kompetencer og gode relationer.
Man skal kende hinanden som team, og man skal kende og forstå borgeren, og de udfordringer den enkelte slås med.
Det er baggrunden for det store arbejde, der har været gjort med en ny ældrelov, der centralt placerer selvstændige faglige teams, der kender borgerne og omvendt.
Vi plejer at sige, at man skal kunne sige: Vi ses i morgen, når man siger farvel efter et borgerbesøg. Og det store fremskridt skal vi passe på, at vi ikke taber på gulvet.
Et uhensigtsmæssigt skel
Det er fornuftigt nok, at de mere specialiserede opgaver, der er i nær sammenhæng med sygehusbehandlingen, rykker til regionerne, for at sikre bedst mulig overgang fra sygehus til den nære sundhed og forhindre genindlæggelser.
Faren er, at vi skaber nye bureaukratiske og besværlige overgange og et uhensigtsmæssigt skel mellem hjemmesygeplejen og akutsygeplejen.
FOA så gerne, at det kun var akutpladser, midlertidige pladser og den specialiserede genoptræning efter indlæggelse på sygehus, der blev rykket til regionerne.
Forebyggelse, akutsygepleje og rehabilitering løses bedst i kommunerne, og skal ses i sammenhæng med regeringens forslag til ældrelov og fokus på at skabe helhedspleje.
Det er i den sammenhæng uklart, hvilke dele af forebyggelsen og rehabiliteringen, der rykkes til regionerne.
Vores bekymring er, at man – med de bedste intentioner – får skabt en række unødvendige love og regler, der leder til unødigt bureaukrati og bøvl i praksis.
Bragt i Sundhedsmonitor, den 9. oktober 2024