Debatindlæg
Astrid Krag og FOA: Radikales børneudspil lugter fælt af uddannelsessnobberi
Vi mangler uddannede i børnehaver og vuggestuer. Alligevel glimrer en hel gruppe pædagogisk uddannede ved deres fravær i Radikales børneudspil, som lugter fælt af uddannelsessnobberi, skriver Astrid Krag (S) og Kim Henriksen.
Af: Astrid Krag, medlem af folketinget (S) og Kim Henriksen, sektorformand, FOA
Hulu-bulu, Lotte, hvor er du henne? Eller rettere: Hvor er de pædagogiske assistenter i det børneudspil, Radikale netop har fremlagt? Er de blevet usynlige? Det virker sådan.
I udspillet peger partiet på, at dagtilbuddenes kvalitet ikke er god nok. At der er behov for en stærkere faglighed. Flere uddannede.
Alt det er helt rigtigt og vigtigt. Men Radikale har sat kikkerten for det blinde øje, i deres søgen efter en løsning.
I hvert fald fokuserer de alene på, at der skal være flere pædagoger, selv om vi ret beset har to faggrupper med pædagogiske uddannelser herhjemme. De pædagogiske assistenter og pædagogerne.
En pædagogisk assistent har taget en erhvervsuddannelse, som varer tre år og to en halv måned. I deres uddannelse lægges der i høj grad vægt på praksis sammen med børnene.
De er uddannet til at planlægge og gennemføre pædagogiske aktiviteter med børnene både i institutionen, i naturen og på digitale platforme, hvor det giver mening.
De er uddannet til at gennemføre kreative projekter med børnene. Til at fremme deres motoriske udvikling. Socialt kan de hjælpe børn, som er lidt udenfor fællesskabet, godt ind i børnegruppen.
I det hele taget er de uddannet til at fremme trivsel og udvikling for det enkelte barn.
Uddannelsessnobberi
Ironisk nok ligner det til forveksling de kompetencer, som Radikale blandt beskrivelser af bollebagning, musik og leg efterspørger i deres udspil.
Alligevel peger de ikke på de pædagogiske assistenter som en del af løsningen i fremtiden. Næ, partiet ser kun for sig, at pædagoger skal udgøre tre ud af fire voksne.
Udspillet er på den måde temmelig ekskluderende og også udtryk for uddannelsessnobberi.
Men det kommer også fra et parti som for bare en måned siden kaldte de pædagogiske assistenter for en "midlertidig løsning."
Det kan næsten ikke blive mere nedladende over for de tusindvis af dedikerede mennesker, som har taget en uddannelse, og som hver dag forsøger at give børnene den bedste dag i dagtilbuddene.
Uddannelsen til pædagog bør forbedres, som udspillet peger på, så vi får brudt den nedadgående spiral, hvor færre og færre søger ind på uddannelsen.
Imens står de unge i kø til at blive uddannet pædagogiske assistenter. 1.400 kvalificerede ansøgere blev afvist sidste år!
Lad os dog få dem lukket ind på uddannelsen og ud blandt børnene. For med deres faglighed er de også med til at højne kvaliteten.
Hamrende skævt udspil
Vi bør også uddanne erfarne pædagogmedhjælpere til pædagogiske assistenter. De – og det handler om flere tusinde – der er over 25 år og har mere end to års erfaring fra området, kan få merit for deres praksiserfaring.
Derfor kan de tage uddannelsen på under et år. Dét er vejen til et hurtigt løft af kvaliteten i dagtilbuddene – det er et løft, der vil vare ved.
Og som om det ikke er slemt nok med de glemte pædagogiske assistenter, er finansieringen af børneudspillet hamrende skæv og ulighedsskabende.
Det er de gamle og nedslidte, der skal betale. De fattigste folkepensionister og dem på tidlig pension. Det er en ommer!
Derfor: Løft blikket, kære Radikale.
Det handler ikke om at få flest mulige pædagoger til børnene. Det handler om at få flest mulige med en pædagogisk uddannelse. Det gælder både pædagoger og pædagogiske assistenter. Det må Radikale kunne se. Til gavn for børnene.
Bragt i Altinget, den 25. september 2024