Velfærdsteknologi kan frigøre værdifuld arbejdstid
Størstedelen af FOA-medlemmerne i ældreplejen tror på, at velfærdsteknologi kan frigøre tid til mere borgernære opgaver. De ansatte har dog også visse bekymringer, viser ny undersøgelse fra FOA og DI.
Af: Laurits Eriksen
De ansatte i ældreplejen siger ja tak til teknologien som et arbejdsredskab.
Det viser en undersøgelse lavet af FOA i samarbejde med Dansk Industri.
Her svarer mere end 80 procent af de adspurgte, at de er positivt indstillet over for brugen af velfærdsteknologi i ældreplejen.
Ligeledes mener mere end halvdelen (54 procent), at velfærdsteknologi kan frigive mere tid til de borgernære opgaver. I alt vurderer de, at mere teknologi kan frigøre op mod en fjerdedel af deres arbejdstid.
Det er særligt på administrative opgaver, som medicinhåndtering, køre- og vagtplanlægning samt dokumentation, at der ses et stort potentiale i teknologien.
”De administrative, tunge opgaver fortsætter stadig med at fylde en større del af arbejdsdagen. Hvis vi i stedet arbejder på at få teknologen til at udføre det arbejde, kan vi frigøre værdifuld tid til mere borgernær velfærd,” siger Tanja Nielsen, formand for social- og sundhedssektoren i FOA.
De adspurgte bruger i gennemsnit 65 minutter dagligt på dokumentation. Ser man på tidligere medlemsundersøgelser, er det en stigning på mere end 50 procent på bare fem år.
De ansatte har stadig en vis bekymring
Selvom de ansatte generelt bakker op om mere velfærdsteknologi, udtrykker de samtidig en bekymring for, hvordan det vil blive taget imod af borgerne.
4 ud af 5 af ansatte i ældreplejen frygter nemlig, at øget brug af velfærdsteknologi kan medføre, at borgerne vil savne den personlige kontakt til personalet. Samtidig frygter 2 ud af 3 medarbejdere, at øget brug af velfærdsteknologi ligefrem kan forringe kvaliteten af plejen.
”Teknologi må aldrig blive en erstatning for den borgernære kontakt. Tværtimod skal teknologien være det, der kan frigive tid til, at vi kan komme tættere på borgeren. For at sikre det, skal de ansatte i ældreplejen også inddrages så meget som muligt i implementeringsarbejdet,” siger Tanja Nielsen.
FOA: Giv kommunerne en håndsrækning
Ifølge FOA skal det være nemmere for kommunerne at investerer i teknologi og få det implementeret ude på arbejdspladserne.
”Når vi bruger velfærdsteknologi på den rigtige måde, er den en stor hjælp i hverdagen – både for de ansatte og for borgerne. Men selvom der findes mange teknologier med dokumenteret positiv effekt, er der nogle barrierer i vejen for, at kommunerne får investeret i dem. Det skal der findes en løsning på,” siger Tanja Nielsen.
FOA indgår i det partnerskab, der blev etableret som en del af ældrereformen, som skal komme med anbefalinger til en national strategi for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen.