Kolleger er begejstrede for pædagogiske assistenter

Uddannelsen til pædagogisk assistent får masser af ros i ny evaluering – også af kollegerne i landets dagtilbud. Ikke kun fremtidens, men nutidens arbejdsmarked kalder på langt flere pædagogiske assistenter, mener FOA.

”Kvaliteten af de pædagogiske assistenter, som vi får udlært er blevet væsentlig højere – både uddannelsen og eleverne. Det er nogle meget dygtige og efterspurgte elever. De hen større værdi for dagtilbuddene end tidligere. De har været ude og vise, hvad de kan med uddannelsen.”

Sådan lyder et citat fra en forvaltningschef i en helt ny evaluering af uddannelsen til pædagogisk assistent, som Børne- og Undervisningsministeriet netop har offentliggjort. En evaluering, der ligesom forvaltningschefen udtrykker masser af ros til såvel uddannelsen som de nyuddannede pædagogiske assistenter og deres faglige kunnen.

Af evalueringen fremgår blandt andet, at de pædagogiske assistenter selv i høj grad vurderer, at uddannelsen har klædt dem godt på til at kunne varetage deres arbejdsopgaver og givet dem kompetencer, viden og færdigheder, som de bruger i deres daglige arbejde. Samtidig er 9 ud af 10 kolleger ”helt eller overvejende enige” i, at de pædagogiske assistenter har faglige kompetencer, som er relevante for arbejdet i den institution, de arbejder på. Det samme mener 58 procent af dagtilbudslederne.

”Vi skal have flere ledere til at se og anerkende de pædagogiske assistenters faglige kompetencer. Men at langt over halvdelen af lederne har positive erfaringer er et flot, højt niveau i en evaluering af en pædagogisk uddannelse. Og så er det særligt betryggende, at stort set alle de kolleger, som hver dag står side om side med de pædagogiske assistenter, kan se, at de er dygtige,” siger formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim Henriksen.

Han glæder sig også over, at de pædagogiske assistenter i evalueringen anerkendes af lederne, når det handler om at have kompetencer til selvstændigt at etablere og indgå i omsorgsfulde relationer med institutionens målgruppe. Det vurderer 91 procent af lederne, at de pædagogiske assistenter mestrer.

”Omsorgs- og relationsarbejde er en kernefaglighed og -kompetence i alt pædagogisk arbejde, uanset om du arbejder med børn i dagtilbud, udsatte unge, borgere med et handicap eller ældre. Så det gør mig stolt at se, at de pædagogiske assistenter får topkarakter på det område,” siger Kim Henriksen.

De pædagogiske assistenter vurderes også at være gode til at gennemføre pædagogiske aktiviteter og til at igangsætte og motivere målgruppen til fysisk aktivitet.

”Samlet tegner evalueringen et fint billede af en rigtig god uddannelse, der passer som fod i hose med arbejdsmarkedets behov. Vi mangler allerede i dag pædagogisk personale til dagtilbud og botilbud, og behovet vokser de kommende år. De interviewede kommunale og regionale forvaltningschefer i evalueringen forventer også en øget efterspørgsel efter pædagogiske assistenter. Så, næste skridt er helt oplagt at få indgået en aftale om, at der skal uddannes flere pædagogiske assistenter,” siger Kim Henriksen.

Sektorformanden opfordrer flere kommuner til at følge trop med de kommuner, der allerede er i gang med en målrettet indsats for at få flere pædagogiske assistenter. Det gælder blandt andre kommuner som Aarhus, Aalborg, Odense, Horsens og Halsnæs, der benytter sig af eksempelvis rotationsordninger og jobgaranti for at øge antallet af pædagogiske assistenter.

”Vi skal have flere til at kende og forstå uddannelsen og hvad pædagogiske assistenter kan både på dagtilbudsområdet, i ældreplejen og på det specialiserede socialområde. For der er ingen tvivl om, at de pædagogiske assistenter har en vigtig rolle at spille både i dag og på fremtidens arbejdsmarked” siger han.

FAKTA

  • Uddannelsen til pædagogisk assistent er en erhvervsuddannelse på 3 år og 1½ måned
  • Pædagogiske assistenter uddanner sig til at arbejde med børn, udsatte unge, borgere med handicap og ældre
  • Sidste år blev der optaget godt 1.100 på uddannelsen. Godt 1.200 kvalificerede ansøgere blev afvist
  • Uddannelsen kan også tages som EUX, altså i kombination med en studentereksamen
  • Personer, eksempelvis pædagogmedhjælpere, over 25 år med mere end to års relevant erfaring tage uddannelsens skoledel på 42 uger og få merit for praksisdelen.
  • Ledighedsprocenten blandt pædagogiske assistenter er de seneste fem år faldet med mere end ti procentpoint fra 14,8 procent i februar 2017 til 3,9 procent i februar i år.

Kim Henriksen

Sektorformand - Pædagogisk

Mobil: 31 62 32 33