Særligt til tillidsvalgte

APV-processens fire elementer - rollen som tillidsvalgt

En arbejdspladsvurdering indeholder en risikovurdering af alle arbejdsmiljøforhold på arbejdspladsen og en plan for, hvordan arbejdsmiljøproblemer forebygges og løses samt en opfølgning på, om planen virker efter hensigten.

Arbejdsgiver kan vælge metoden til at gennemføre en APV, men der er et krav om, at APV’en er skriftlig, og at den indeholder nedenstående fire elementer:

APV-processens fire elementer: 

  1. En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
  2. En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  3. En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager samt oplysninger om hvornår og hvordan problemerne skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  4. En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.

Sådan arbejder I med APV-processens fire elementer:

AMR’s rolle og opgave på arbejdspladsen

  • Formidling, formidling og formidling. Fortæl dine kolleger om hele APV-processen. Fortæl løbende om, hvilken fase I er i, og hvad I laver.

  • Fortæl dine kolleger hvad I gør med de svar, som de har givet. Det er frustrerende at bruge tid på at svare på et spørgeskema, deltage aktivt i en APV-dialog og så ikke få noget at vide.

  • Sørg for at lave to lister: én til ledelsen/MED og én til arbejdsmiljøgruppen – du hverken kan eller skal stå på mål for alle de organisatoriske problemer, som APV-kortlægningen viser.

  • Sørg for at jeres drøftelser af konsekvenserne ved APV-problemerne bliver ført til referat og fremlagt for MED.

TR’s/AMR’s opgave i MED/SU/AMO

  • Fremlæg jeres APV-handleplan for MED. Sørg for, at MED forstår, at deres godkendelse også er en godkendelse af økonomiske og personalemæssige ressourcer samt af tidsplanen.

  • Bed MED om hjælp med økonomi til at ekstern rådgivning

  • Aftal hvornår og hvordan MED løbende inddrages i APV-forløbet inkl. evalueringen.