Afdæk arbejdsmiljøet ud fra de emner der er relevante for jeres arbejdsplads
I denne fase skal I undersøge arbejdsmiljøforholdene er på jeres arbejdsplads. I skal både undersøge de belastninger, I oplever og vurdere risikoen for, at noget kan udvikle sig til en belastning eller en ulykke.
Det er vigtigt, at I kommer rundt om alle de arbejdsmiljøemner, som er relevante for lige præcis jer.
De fleste arbejdspladser skal vurdere følgende emner:
- Ergonomi
- Psykisk arbejdsmiljø
- Kemisk arbejdsmiljø
- Indeklima
- Støj
- Voldsrisiko
- Ulykkesrisiko
For at sikre at I kommer omkring alle de påvirkninger, der er væsentlige at undersøge i jeres branche, kan I fx bruge Arbejdstilsynets APV-tjeklister:
Arbejdstilsynets APV-tjeklister
I skal afdække ALLE arbejdspladsens opgaver
APV laves for alle ansatte, dvs. for alle medarbejdere og ledere på arbejdspladsen.
Derfor skal de spørgsmål, I stiller i forbindelse med kortlægningen være tilpasset alle arbejdspladsens forskellige arbejdsopgaver.
Hvordan afdækker I bedst jeres arbejdsmiljøforhold?
Der er ikke krav til, hvordan I skal kortlægge arbejdsmiljøet. APV-afdækningen kan både være en spørgeskemaundersøgelse og en styret dialog på et personalemøde.
Afdækningen kan også både bestå af en spørgeskemaundersøgelse og en efterfølgende supplerende drøftelse på et personalemøde. En del af en APV-kortlægning kan også være, at arbejdsmiljøgruppen går en runde på arbejdspladsen og observerer arbejdsmiljøet.
I skal vælge en metode, som I synes passer godt til jer. Hvis nogen (fx Hoved MED-udvalget) allerede har valgt en kortlægningsmetode til jer, kan I vælge at supplere kortlægningen, så de svar I får, giver mening for jer.
Risikovurdering
I skal nu gennemgå hver eneste af de problemer, I fandt under afdækningen.
I skal beskrive, hvor alvorligt hvert problem er, hvor mange der påvirkes/risikerer at blive påvirket og hvor ofte.
Dernæst skal I analysere, hvorfor problemet opstår. Det er vigtigt at være grundig i denne fase, da det er svært at finde effektive løsninger, hvis man ikke ved, hvad problemet handler om, og hvad årsagerne er. Og I risikerer at finde løsninger på symptomet i stedet for selve problemet.
Her er et lille forsimplet eksempel, hvor kortlægningen har vist, at der er problemer med støj:
Problem: Der er for meget støj i grupperummet.
Løsning uden forudgående analyse: Opsætning af støjdæmpende materialer.
Analyse: HVORFOR har vi for meget støj
Svar: Alle grupper har pause samtidig, eller at alle andre grupper er tvunget til at bruge grupperummet til gennemgang.
Løsning: Nye pausetider eller andre muligheder for gennemgang.
I dette tilfælde ville støjdæmpende materiale ikke løse problemet, da årsagen ikke er dårlig akustik men dårlig organisering af arbejdet.
Brug følgende spørgsmål som hjælp til beskrivelse og analyse:
- Hvor alvorligt er problemet? Er der fx tale om livsfare eller fare for at komme alvorligt til skade eller blive alvorligt syg eller invalideret?
- Hvor mange er omfattet af problemet?
- Hvor ofte viser problemet sig?
- Er der mønstre i, hvordan og hvornår problemet viser sig?
- Hvad er årsagen til problemet?
- Hvem er det vigtigt at få i tale for at beskrive og vurdere problemet nærmere? Det kan være en ekstern rådgiver, en intern arbejdsmiljøkonsulent eller jer selv på fx et personalemøde
- Hvordan påvirker problemet mulighederne for at løse min kerneopgave?
Har I ikke fundet nogle problemer i afdækningen, skal I under hvert undersøgt emne skrive, at I ingen problemer fandt. Ellers kan Arbejdstilsynet ikke se, at I har været grundige i jeres kortlægning.
Faglige mangler eller arbejdsmiljø?
Mange APV-afdækninger indeholder spørgsmål, der også kortlægger faglige problemstillinger og organisatoriske udfordringer i hverdagen.
Arbejdsmiljøgruppen bør dele resultaterne af afdækningen op i to bunker: Arbejdsmiljøbelastninger og faglige/organisatoriske problemstillinger.
Organisatoriske og faglige belastninger kan godt have indflydelse på jeres arbejdsmiljø uden at være en egentlig arbejdsmiljøbelastning. Det er vigtigt, at I både beskriver, hvilken indflydelse problemerne har på jeres arbejdsmiljø og på jeres muligheder for at løse jeres kerneopgave.
Risikovurdering indeholder også en prioritering, en beskrivelse af problemernes alvor og omfang.
I skal prioritere jeres arbejdsmiljøproblemer, fordi I skal finde ud af om nogle af problemerne skal løses med det samme.
Prioritering:
I prioriteringen skal I både bruge jeres analyse af problemet, samt jeres kollegers prioritering og jeres egen viden om arbejdsmiljøbelastninger.
- Nogle af problemerne prioriterer sig selv – de er åbenlyst vigtige at løse.
- Andre problemer skal prioriteres. Lav en simpel afstemning på et personalemøde: ”Hvad er vigtigst for jer, at vi løser først?”
- Hvis et problem prioriteres meget lavt, skal I overveje, om I skal fjerne det fra APV’en. Hvis I ikke kan fjerne det, bør I omformulere det, så det kan blive prioriteret højere.
- De risici I har fundet, som endnu ikke opleves belastende, skal arbejdsmiljøgruppen prioritere. Det kan I ikke overlade til jeres kolleger, der jo ikke oplever belastningerne.
Hvis I er tvivl om, hvordan I skal prioritere et arbejdsmiljøproblem, så brug nogle prioriteringskriterier i kan blive enige om. Det kan for eksempel være disse måder at prioritere på, der er beskrevet af APV Portalen:
Læs hvordan i kan prioritere jeres arbejdsmiljøproblemer
Forskning viser, at de APV-problemer, man løser først, ofte er de problemer, der er nemmeste at løse - og ikke de problemer, man har prioriteret højst.
Desværre viser forskningen også, at man sjældent når at løse alle problemerne i en APV - og så giver det sig selv, hvilke problemer der ikke bliver løst.
Tag en snak om, hvordan I undgår det hos jer.