Arbejdstid i APV - din rolle som tillidsvalgt
En APV er et vigtigt redskab for arbejdspladsens forebyggende arbejde og som dokumentation for belastninger i arbejdet, herunder i forbindelse med arbejdstiden. APV'en er også et vigtigt redskab for dig som TR/AMR, når I fx skal forhandle lokalaftale om arbejdstid.
Når I kortlægger arbejdspladsens psykiske arbejdsmiljø i forbindelse med APV, bør I også forholde jer til arbejdstid.
I APV’en kan du og dine kolleger fx stille følgende spørgsmål vedr. arbejdstid i relation til arbejdsmiljøet:
- Er vagtplanen/mødeplanen tilrettelagt tilfredsstillende?
- Har man som medarbejder passende indflydelse på sin vagtplan?
- Er der passende forhold mellem bemanding og arbejdsmængde?
- Tages der forholdsregler ved ansattes sygdom/fravær, fx i form af afløsning?
- Foregår arbejdet under tempo-/tidspres? Hvor ofte og hvor længe ad gangen er det tilfældet?
- Er der høje følelsesmæssige krav i arbejdet, fx ansvar for andres ve og vel?
- Er der en voldsrisiko ved alenearbejde?
- Er der voldsrisiko om natten?
- Er der voldsrisiko i lange vagter?
- Forekommer der ofte overarbejde?
- Forekommer der inddragelse af fridage?
- Har ansatte tilstrækkeligt med pauser i løbet af vagten?
- Bliver ansatte ofte afbrudt i deres pauser?
- Har ansatte helbredssymptomer, som helt eller delvist er forårsaget af natarbejde, arbejde i skiftende eller lange vagter?
- Har ansatte gener af natarbejde, arbejde i skiftende eller lange vagter (fx søvnforstyrrelse, træthed og uoplagthed)?