Fire puslespilsbrikker rød grøn blå gul
Særligt for tillidsvalgte

Kend din arbejdstidsaftale SOSU og PÆD Døgn

Overbygningskursus (du skal have gennemført TR-grunduddannelsen)

Modul 1  16-17-18. september 2024
Modul 2  24. oktober 20224

Arbejdstidsaftalen er et vigtigt redskab, når løn og arbejdsvilkår skal sikres..

Kurset har derfor fokus på arbejdstidsaftalens indhold, og på hvordan du som tillidsrepræsentant kan anvende denne viden i praksis. Du trænes i, hvordan problemer med løn og arbejdsvilkår kan håndteres for at sikre dine kollegers rettigheder.

Indhold

• Arbejdstidsaftalen - dens formål og indhold
  • Arbejdsmiljø og balancen mellem arbejdsliv og privatliv
  • Håndtering af fortolkningsproblemer
  • Reglerne for særydelser og varsling - samt udbetaling af tillæg
  • Tillidsrepræsentantens rolle i forhold til samarbejdet med arbejdsmiljørepræsentanten og fagforeningen
  • Dokumentation og forhandling med ledelsen

Udbytte
Kurset giver dig relevant viden om arbejdstidsaftalen. Dermed får du indblik i de love, regler og aftaler, der gør det muligt at håndhæve kollegernes rettigheder. Du lærer desuden at henvende dig hensigtsmæssigt på skrift til ledelsen, når der sker fejl vedrørende arbejdstidsaftalen.

Der ydes lønrefusion, kørselsgodtgørelse og forplejning.
Du bedes søge tjenestefri hos din arbejdsgiver, som vil få dækket din løn ved fremsendelse af regning til FOA. Falder kurset på en fridag eller uden for din normale arbejdstid, skal du have omlagt arbejdstiden. Dette sikrer, at arbejdstidsaftaler, hviletidsbestemmelser, pension og ferieregler overholdes.