Metoder til dialog om overvågning fra pårørende
Som tillidsvalgt kan du gøre en stor forskel på din arbejdsplads ved at sætte dialogen i gang omkring overvågning. På den måde kan du sikre, at alle ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever overvågning m.m.
Spørg din leder, om I sammen skal sætte en proces i gang på arbejdspladsen. Her er eksempler på spørgsmål, der kan hjælpe dig og dine kolleger i gang.
Personalemøde
- Har vi eksempler på overvågning fra pårørende her hos os?
- Hvordan oplever vi det? / Hvordan vil vi opleve det hvis det sker?
- Hvad gør det ved os? / Hvad tror I at det vil gøre ved os?
- Hvordan har vi handlet på det? /Hvordan vil vi handle hvis det opstår?
- Hvad skal vi gøre ved det?
- Hvordan husker vi at tale om det og bruge hinanden?
MED-møde
- Hvor mange tilfælde har der været af overvågning fra pårørende hos os?
- Har vi en personalepolitik eller retningslinjer omkring overvågning fra pårørende?
- Hvad vil vi gøre i tilfældet af overvågning fra pårørende?
- Hvordan kan vi bruge APV og vores årlige arbejdsmiljødrøftelse i forhold til overvågning?
Frokost/pause
- Hvem har oplevet overvågning fra pårørende?
- Hvad blev der gjort?
- Hvad skal vi tale om på vores personalemøde eller MED?
- Hvordan kan vi støtte hinanden som kolleger
- Hvordan kan vi bruge vores fagforening?
- Kunne vi selv finde på at bruge overvågning privat?
I kan desuden hente viden og inspiration her:
Sundhedsstyrelsen: Viden om pårørende
Arbejdstilsynet: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
BFA: At arbejde i borgernes hjem