Metoder til dialog om overvågning fra pårørende

Som tillidsvalgt kan du gøre en stor forskel på din arbejdsplads ved at sætte dialogen i gang omkring overvågning. På den måde kan du sikre, at alle ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever overvågning m.m.
Spørg din leder, om I sammen skal sætte en proces i gang på arbejdspladsen. Her er eksempler på spørgsmål, der kan hjælpe dig og dine kolleger i gang.

Personalemøde

  • Har vi eksempler på overvågning fra pårørende her hos os?
  • Hvordan oplever vi det? / Hvordan vil vi opleve det hvis det sker?
  • Hvad gør det ved os? / Hvad tror I at det vil gøre ved os?
  • Hvordan har vi handlet på det? /Hvordan vil vi handle hvis det opstår?
  • Hvad skal vi gøre ved det?
  • Hvordan husker vi at tale om det og bruge hinanden?

MED-møde

  • Hvor mange tilfælde har der været af overvågning fra pårørende hos os?
  • Har vi en personalepolitik eller retningslinjer omkring overvågning fra pårørende?
  • Hvad vil vi gøre i tilfældet af overvågning fra pårørende?
  • Hvordan kan vi bruge APV og vores årlige arbejdsmiljødrøftelse i forhold til overvågning?

Frokost/pause

  • Hvem har oplevet overvågning fra pårørende?
  • Hvad blev der gjort?
  • Hvad skal vi tale om på vores personalemøde eller MED?
  • Hvordan kan vi støtte hinanden som kolleger
  • Hvordan kan vi bruge vores fagforening?
  • Kunne vi selv finde på at bruge overvågning privat?

 

I kan desuden hente viden og inspiration her:

Sundhedsstyrelsen: Viden om pårørende

Arbejdstilsynet: Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø

BFA: At arbejde i borgernes hjem