Særligt til tillidsvalgte

Ansatte på offentlig overenskomst

Drøftelse på rette MED-niveau

Drøftelser skal foregå på det rigtige MED-niveau ligesom der skal være information mellem MED-niveauerne

Et MED-udvalg for hvert ledelses- og beslutningsniveau

MED-udvalgene skal afspejle og modsvare ledelsesstrukturen i kommunen. Det betyder, at MED-udvalget drøfter beslutninger om arbejds- og personaleforhold på det niveau, hvor ledelsen har kompetencen. Hvor der er en ledelsesniveau, der kan træffe beslutninger skal der være et MED-udvalg.

Det er ikke nok at blive henvist til en mellemleder uden beslutningskompetence. Har I et spørgsmål der skal drøftes, og lederen ikke har kompetencen på området skal ledere oplyse jer om hvem der har kompetence på området.

Se mere i MED-rammeaftalen (§ 5)


Personalemøder kan have MED-status

Hvis man ikke har et MED-udvalg på arbejdspladsen, kan der være aftalt andre former for formaliseret MED-samarbejde. Tjek din kommunes/regions MED-aftale.

Hovedudvalget: Det øverste niveau for indflydelse og medbestemmelse

I kommuner og regioner, der har tiltrådt MED-rammeaftalen skal der være et hovedudvalg sammensat af ledelses- og (fælles)tillidsrepræsentanter. Den lokale MED-aftale fastsætter udvalgsstrukturen på niveauerne under Hovedudvalget. 

Hovedudvalget 
Det er Hovedudvalget, der fortolker den lokale MED-aftale, har drøftelser om de overordnede rammer og laver procedureretningslinjer. Dvs. retningslinjer for hvordan og hvornår resten af MED-systemet skal inddrages i drøftelser. Hovedudvalget, kan sende sager videre til aftalens parter (KL/Danske Regioner og KTO).

Hovedudvalget skal minimum lave procedureretningslinjer for:

  • Budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold
  • Større rationaliserings- og omstillingsprojekter
  • Kommunens personalepolitik. Fx ligestilling, kompetenceudvikling mv.

Rammeaftalernes Bilag 2 er en oversigt over Hovedudvalgets minimumsopgaver, som Hovedudvalget er forpligtiget til at løse i henhold til en række generelle rammeaftaler. Fx i forhold til Aftalen om trivsel og Sundhed.

Hovedudvalget skal også gennemføre strategisk drøftelse om hvilke indsatsområder og opgaver, der er særlig væsentlige, og vigtige at arbejde med i perioden. Der skal foregå en strategisk drøftelse hvert andet år, med mindre man lokalt er enige om en anden periode.

Læs mere i MED-rammeaftalen (§9 og Rammeaftalens bilag 2).

Drøftelse og information fra et MED-niveau  til et andet

Hovedudvalgets emner og beslutningsforslag skal drøftes ned gennem alle udvalgsniveauer. Man drøfter i princippet de samme samme emner eller områder på alle udvalgsniveauer. Men dog på en måde, der svarer til ledelsesniveauet.

De øvre udvalgsniveauer, med Hovedudvalget øverst, drøfter således de rammesættende beslutninger og laver overordnede beslutninger, retningslinjer og politikker, mens de lokale MED-udvalg på institutions- og arbejdspladsniveau drøfter beslutninger om udmøntning og laver aftaler (retningslinjer) for den lokale arbejdsplads/ institution/klynge.  

Inden der foretages overordnede beslutninger - om fx kommunens/regionens budget bør de nedre udvalgsniveauer informeres, så de kan drøfte informationen/beslutningsforslaget og derpå sende kommentarer og forslag op igennem udvalgsniveauerne igen. Det er MED-hovedudvalgets ansvar, hvordan dette sker.