Efter en tjenstlig samtale eller en advarsel, skal det fremstå klart for medlemmet, hvad og hvordan han/hun igen kan gøre det tilfredsstillende. En advarsel eller en tjenstlig samtale er ikke i sig selv grundlag for en efterfølgende saglig afskedigelse, men det vil indgå i sagsvurderingen ved en afskedigelse, om den ansatte har formået at leve op til arbejdsgivers krav. Vær derfor med til at sikre, at det bliver klart, hvilke krav, arbejdsgiveren stiller, og sørg for at få det med i et referat eller i et notat.
- Hjælp med at holde fokus på det konkrete i sagen.
- Hjælp med at søge en løsning med mindst mulige konsekvenser for medlemmet.
- Vær opmærksom på at:
- Der skal være tale om rimelige og forventelige krav
- Den ansatte reelt skal have mulighed for at forbedre sin adfærd
- Det skal fremgå af advarslen/den tjenstlige samtale hvilken ansættelsesretlig konsekvens det vil have, hvis ikke forholdet forbedres.