Det er godt et halvt år siden, 47-årige Jane Tabu Nielsen (tv), Christina Faxholm, 52, og Maria Kähler, 47, påtog sig jobbet som tillidsrepræsentant. Siden har alle været på et tre dage langt introforløb, hvor de kort har snuset til opgaven. Nu er de i gang med deres grunduddannelse og glæder sig til, at de for alvor kan kaste sig over arbejdet.
Af: Morten Bruun
Det er den første mandag i februar. Vi er i FOA SOSUs kantine, hvor 13 medlemmer – 11 kvinder og to mænd – har skænket kaffe og hilser på hinanden. Det er første gang, de mødes her. Men ikke sidste. Foran sig har de nemlig et otte måneder langt forløb, hvor de – fordelt over ni moduler – skal klædes på til at varetage rollen som tillidsrepræsentant for deres kolleger.
Alle er nye i jobbet – en enkelt har faktisk kun haft titlen i fire dage – og alle er spændte på, hvad der venter.
Et hurtigt blik på programmet viser, at det blandt meget andet skal handle om overenskomster, arbejdstidsaftaler og tjenstlige samtaler. Det kan virke overvældende, hvisker en deltager, og beroliges af den ene af de to undervisere.
”Formålet er ikke, at I skal kunne alt udenad og skal kunne løse alting selv. I får at vide, hvor I finder forskellige oplysninger, og hvor I kan få hjælp,” siger Katja Vandsted, der er fast underviser på grundforløbet.
Opfordret af kollegerne
Der er et særligt spørgsmål, der går igen på første dag af grundkurset. Hvorfor har I overhovedet sagt ja til at påtage jer opgaven?
Og her er det lige før, tre af deltagerne – Jane Tabu Nielsen, Maria Kähler og Christina Faxholm – taler i munden på hinanden i deres nærmest identiske svar:
”Vi motiveres af troen på retfærdighed og lysten til at hjælpe vores kolleger, når de har brug for det,” siger de.
De er alle tre ansat i Frederiksberg Kommune som social- og sundhedsassistenter – Jane og Maria er ansat på plejecentre, mens Christina arbejder med socialt udsatte borgere i rehabiliteringen.
Og alle tre har påtaget sig rollen som tillidsrepræsentant, fordi kollegerne har opfordret dem til det.
”Jeg er typen, der ikke kan holde min mund, men taler lige ud af posen. Jeg har tidligere tænkt på, om jeg egnede mig til det at være tillidsrepræsentant, men jeg havde ikke meldt mig, hvis ikke jeg havde fået et skub af kollegerne. Det har været vigtigt, at de fra starten viste mig tillid,” siger Christina.
Hilser personligt på alle
Hun er ikke den eneste, der har det på den måde. En undersøgelse foretaget blandt 522 tillidsrepræsentanter i FOA viser, at kollegernes opbakning vægter næsten lige så meget som ønsket om at hjælpe kollegerne.
”Det er godt et halvt år siden, jeg blev valgt, og siden har jeg haft nogle henvendelser fra kollegerne. Men jeg har endnu ikke stået med den der lidt sværere sag, hvor jeg mærker suset og virkelig oplever, at jeg har gjort en forskel,” siger Maria og fortæller, at hun undervejs har tænkt på en tidligere tillidsrepræsentant.
”Nu har jeg en meget bedre fornemmelse af, hvad hun betød. Hun kæmpede virkelig vores sag, men jeg glemte desværre at anerkende hende,” siger Maria.
På samme måde har Jane også tænkt på sine forgængere. Og hun hæfter sig ved en særlig detalje i deres arbejde, hun ikke vil kopiere.
”Indtil for nylig var jeg fast nattevagt. Men jeg så aldrig tillidsrepræsentanten. Hun var usynlig for os, og jeg opsøgte hende heller ikke selv. Jeg synes, det er vigtigt, at kollegerne får ansigt på mig, så jeg hilser personligt på alle,” siger Jane.
Overgangen var svær
Ligesom Maria og Christina overtog hun posten som tillidsrepræsentant, efter at forgængeren var holdt op og havde forladt arbejdspladsen. Og det gjorde ikke overgangen nemmere for nogen af dem.
”Jeg kunne godt have ønsket mig, at jeg havde fået lidt hjælp til at komme i gang og for eksempel havde vidst lidt mere om, hvad der var af sager, og hvordan tingene havde fungeret. Heldigvis har vi blandt andre kunnet trække på Carina,” siger hun og henviser til fællestillidsrepræsentant Carina Barsøe Olsen.
Hun er også med på denne første kursusdag og har allerede lagt mødeaftaler med de tre i sin kalender. Og så har hun ligesom underviserne forsikret dem om, at de ikke står alene. Alle hjælper hinanden.
”Jeg fortæller dem, at hvis jeg skal lykkes i mit job, er jeg lige så afhængig af dem, som de er af mig. Jeg kan jo ikke vide, hvad der foregår på den enkelte arbejdsplads, hvis vi ikke taler sammen,” siger Carina Barsøe Olsen.
I begyndelsen af marts mødes holdet til modul 2. Her handler det blandt andet om overenskomst og ferielov. Og derefter går det slag i slag frem til sidste modul i begyndelsen af oktober – hvor vi selvfølgelig også er med og spørger, hvordan det er gået.

Ny indsats i FOA skal sikre flere tillidsrepræsentanter
"Vil du være med til at få dagligdagen til at køre endnu bedre?"
Sådan spørger FOA i en helt ny indsats, som har til formål at få endnu flere til at melde sig som tillidsrepræsentant – og øge antallet af FOA-medlemmer, der har en tillidsrepræsentant.
En vigtig pointe i den nye indsats er at sprede budskabet om, at man ikke står alene som tillidsrepræsentant. At man er en del af et fællesskab, som hjælper hinanden.
Derfor må I meget gerne dele de artikler, nyhedsbrevet for tillidsvalgte i FOA i de kommende måneder bringer med jeres historier. Del dem med kollegerne på arbejdspladsen. Men send dem også gerne til venner og bekendte på arbejdspladser, der mangler en tillidsrepræsentant i håb om, at jeres historier inspirerer andre til at melde sig som tillidsrepræsentant.
Og så er du naturligvis meget velkommen til at kontakte redaktionen, hvis du har en god historie, du gerne vil fortælle. Den kan handle om alt fra dine største triumfer og til dine største udfordringer.
Skriv til Anne Löwe Nielsen på alln@foa.dk eller Morten Bruun på mobr@foa.dk
Læs mere om FOAs indsats her: www.foa.dk/BlivTR