Ansatte på offentlig overenskomst

Styrk det psykiske arbejdsmiljø: Få et fællesforløb med SPARK

Når flere arbejdspladser går sammen om et SPARK-forløb, kan det blive startskuddet til et kursskifte inden for et område, på tværs af brancher eller i en hel kommune.

Mange kommuner er optagede af det psykiske arbejdsmiljø og vil gerne arbejde aktivt for at forbedre det. Men hvordan går man i gang, når man gerne vil sætte en fælles kurs og nå flere arbejdspladser på en gang? Her kan et gratis SPARK fællesforløb være startskuddet.

SPARK står for Samarbejde om Psykisk ARbejdsmiljø i Kommunerne, og gennem de sidste seks år har SPARK hjulpet hundredevis af kommunale arbejdspladser med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Hvad er et fællesforløb?

Et fællesforløb er et forløb, hvor flere kommunale arbejdspladser går sammen om en indsats for at styrke det psykiske arbejdsmiljø.

Det foregår ved, at MED-udvalg og TRIO'er fra en kommune eller et særligt brancheområde samles og arbejder med et fælles tema. Det kan også være MED-udvalg og TRIOer fra flere kommuner, der går sammen om at sætte fokus på et område.

Grundtanken i et SPARK-forløb er, at arbejdspladserne skal rustes til selv at kunne arbejde strategisk og forebyggende med forskellige typer udfordringer, så arbejdspladserne ikke er afhængige af fx en ekstern konsulent. Det er derfor, SPARKs forløb er målrettet medlemmer af MED-udvalg og TRIO’er, da det typisk er dem, der kan sætte tiltag i gang på arbejdspladsen. Det øger sandsynligheden for, at det, der bliver sat i gang, også fastholdes på den længere bane.

Eksempler på problemstillinger

SPARK yder støtte inden for seks temaer:

1. Forandringer & omstillinger
  2. Forbedret samarbejde mellem medarbejdere og/eller ledere
  3. Risiko for vold og trusler
  4. Chikane og mobning
  5. Alenearbejde
  6. Problemstillinger i forhold til arbejdets indhold, omfang og udførelse

Under de seks temaer kan arbejdspladserne arbejde med vidt forskellige og konkrete problemstillinger.

Et typisk fællesforløb

I et typisk forløb vil der være to workshops for TRIOer/MED-udvalg, hvor de igangsætter en prøvehandling på egen arbejdsplads imellem de to workshops. Derudover er der planlægningsmøder og løbende koordinering. Et forløb kan fx se således ud:

1. Opstartsmøde
    På opstartsmødet deltager repræsentanter fra MED-organisationen (både ledere og medarbejdere). Det er et udforskende og afklarende møde, som skal lede hen imod det forandringsønske, som skal være ledetråd for hele forløbet – hvad er det, kommunen/arbejdspladserne ønsker at opnå? Hvad kræver det af ressourcer?

2. Planlægningsmøde
    Planlægningsgruppen og SPARK arbejder konkret med tilrettelæggelsen af første workshop.

3. Workshop 1
    På første workshop deltager alle relevante TRIO’er/lokal-MED. Workshoppen tager typisk en halv dag. Her arbejdes der med den tematik/problematik/forandringsønske, som er trådt frem ved første møde. Inden workshoppen har deltagerne modtaget en forberedelsesopgave, som skal medbringes på workshoppen.

4. Prøvehandlinger på arbejdspladserne
    Arbejdspladserne skal igangsætte en eller flere prøvehandlinger mellem de to workshops.

5. Planlægningsmøde 2
    Mellem første og anden workshop vil der igen være kontakt til planlægningsgruppen for at sikre, at anden workshop bliver så relevant for praksis som muligt.

6. Workshop 2
    Deltagerne er de samme TRIO’er/lokal MED-udvalg som på første workshop. Workshoppen tager typisk en halv dag. Der arbejdes videre med den valgte tematik - denne gang med udgangspunkt i resultaterne fra arbejdspladsernes konkrete prøvehandlinger.

7. Læring- og forankringsmøde
    Afsluttende møde, hvor repræsentanter fra MED-organisationen (de samme som ved det indledende planlægningsmøde) deltager med henblik på en forankring af læring og ny viden i hele organisationen.

Hvad kræver et fællesforløb af jer?

Et SPARK-fællesforløb er gratis og skræddersyet til jeres situation. Det er afgørende, at fællesforløbet skabes i et samarbejde mellem de kommunale arbejdspladser og SPARK, så der tages ejerskab for forløbet, og det forankres strategisk i organisationen.

Arbejdspladserne skal kunne forpligtige sig på at arbejde med en forberedelsesopgave inden første workshop og afprøve en eller flere prøvehandlinger mellem de to workshops.

Hvordan søger I?

Når I søger om SPARKs fællesforløb, er det repræsentanter i HovedMED, områdeMED, ForvaltningsMED eller lignende, der ansøger. Ansøgningen skal indeholde kontaktoplysninger på både leder og en medarbejderrepræsentant.

I kan søge om et forløb om et bestemt emne eller indenfor et område – fx ældreområdet eller på baggrund af en APV. Forløbet kan være for alle TRIOer og MED-udvalg i en kommune, og det er også muligt at lave forløb med deltagere fra flere kommuner.

Ansøg om et SPARK-fællesforløb her