Særligt for tillidsvalgte

FOA styrker indsatsen for medlemmer, som får en autorisations- eller patientklagesag

FOA tilbyder advokatbistand, hvis et medlem får brug for råd og vejledning. Som TR kan du hjælpe din kollega med at kontakte sin lokale FOA-fagforening hurtigst muligt.

Af Amalie Dam-Hansen og Anne Signora Toft

Hvis nogle af FOAs medlemmer på sundheds-, ældre- og socialområdet bliver mødt af en autorisationssag eller en patientklagesag, anbefaler vi, at de kontakter deres lokale FOA-fagforening for at få råd og vejledning. FOA's forbundshus bistår afdelingerne i autorisations- og klagesager.
Læs nærmere om, hvad autorisationssager og patientklagesager er, og hvilke medlemsgrupper det kan ramme.

Autorisationssager

Autorisationssager føres ved Styrelsen for Patientsikkerhed. Social- og sundhedsassistenter samt ambulancebehandlere kan miste deres autorisation, hvis det antages, at den pågældende er til fare for patienter og borgere, eller hvis de skønnes uegnede til at udføre deres erhverv. Den mest almindelige årsag til fratagelse er alkoholmisbrug eller sindslidelse.

Patientklagesager

Patientklagesager behandles i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. En borger kan klage over en behandling og/eller navngivne sundhedspersoner. Patientklagesager vedrører sundhedspersoner, og er altså ikke afgrænset til social- og sundhedsassistenter eller ambulancebehandlere med autorisation. Nævnet har dog ikke kompetence til at behandle sager vedrørende social- og sundhedshjælpere.

Sanktionen er ikke fratagelse af autorisation, men der kan udtales kritik på forskellige niveauer, hvoraf den hårdeste er offentliggørelse ved navns nævnelse på styrelsens hjemmeside i 2 år.

En borger kan desuden klage over en behandling eller et behandlingsforløb. En sådan klagesag behandles i Styrelsen for Patientklager. Medlemmerne kan således også på denne måde blive en del af en klagesag.

Hvis et medlem får en sag

Hjælp medlemmet med at kontakte sin lokale FOA-fagforening hurtigst muligt. FOA tilbyder advokatbistand, hvis medlemmet har brug for råd og vejledning. Det er også muligt at få en advokat med til møde i Styrelsen for Patientsikkerhed eller få hjælp til besvarelse af partshøringer.

Den lokale FOA-afdeling har som en del af en forsøgsordning mulighed for at overdrage sagen til behandling i Forbundshusets Arbejdsskadeteam.

Du kan læse mere om autorisations- og patientklagesager på FOAs hjemmeside.

Har du spørgsmål, kan du kontakte Amalie Dam-Hansen eller Anne Signora Toft